JOHANNES 4:7

Bij Johannes 4:7 zag ik in de bijbel gewone taal, boven het vers staan: "JEZUS VRAAGT EEN VROUW OM WATER" We lezen hier vervolgens: Toen kwam er een Samaritaanse vrouw aan. Ze kwam water halen uit de put.  Jezus zei tegen haar: "Geef me alsjeblieft iets te drinken."

 

Mijn vraag hierop werd toen eigenlijk: Waarom vroeg Jezus die vraag eigenlijk in de diepere zin van de betekenis? 

 

Omdat ik er zelf en ook mijn broeder Aad met wie ik dagelijks de morgenwacht lees, er niet goed uit kwam, legde ik deze vraag voor bij verschillende mensen. En ja, ik kreeg gelukkig verschillende mooie en zeker waardevolle antwoorden op die mij zelf in ieder geval tot een waardevolle conclusie brachten.

Het eerste antwoord verkreeg ik terug van mijn vriend Henk, waarvan ik wist dat hij meerdere studiebijbels heeft en hij antwoordde: 

Ik denk dat de Here Jezus het vroeg, omdat Hij dorst had, én, omdat Hij met haar in gesprek wilde komen. Daarom deed Hij iets wat zeer ongebruikelijk was. de Here Jezus was erop uit dat de vrouw aan Hem dezelfde vraag zou stellen 'geef mij te drinken'. maar dan dus het geestelijke water. In de studiebijbel van de Herziene Statenvertaling staat bij vers Johannes 4:7: "Jezus begon een gesprek met een Samaritaanse vrouw. Dat was een opzienbarende breuk met de cultuur en de traditie, het toonde Zijn begeerte om het verlorene te redden" In the Cultural Backgrounds Study Bible vindt ik deze opmerkingen: "een man hoorde niet met een vrouw te praten, die geen familie van hem was; zie vers 27" "de regels voor gastvrijheid schreven voor dat je een gast te drinkenmoest geven" "vergelijk Genesis 29:1-14 en Exodus 2:16-22" In de Korte Verklaring staat dat Jezus echt dorst had en Zich niet schaamde om Zich afhankelijk van de vrouw op te stellen. In de Kanttekeningen van de Staten Vertaling wordt niet ingegaan op de vraag waarom de Here Jezus de vrouw aansprak. In the Life Application Bible staat als commentaar: "deze vrouw was lid van een door de Joden gehaat volk, ze leefde in zonden, en het was een openbare ruimte. Geen enkele zichzelf respecterende Joodse man zou haar dan aanspreken. Maar Jezus deed het wel. Het evangelie is voor ieder mens, van welk volk ook, hoog of laag in de maatschappij, hoe erg ook in zonde levend. We moeten bereid zijn om het evangelie op elk moment, op elke plaats door te geven. De Here Jezus stapte over elke grens heen om het evangelie te delen, en wij die Hem volgen, moeten niet minder doen."  Heb je hier wat aan? hartelijke groet, Henk

 

mijn reactie tot Henk: "Beste Henk. Hartelijk dank voor je antwoord, ik zal het zeker tot me nemen. Dus wanneer ik het goed samenvat is het antwoord tweeduidig: 

1)  omdat hij werkelijk dorst had

2) omdat hij hiermee een vraag wilde uitlokken. hartelijk dank voor je antwoord Henk vriendelijke groet van Hans

 

Een tweede antwoord ontving ik van Arjan Berentse van Theologie.nl Ik kende Arjan niet, maar omdat  ik toevallig mail ontvang van Theologie.nl wilde ik ook hun voor deze speciale vraag benaderen en ik kreeg antwoord  van de hoofdredactur Arjan BerentseEn natuurlijk ben ik ook blij met zijn anwoord dat als volgt was: 

Geachte heer de Groot, beste Hans, Wat mooi dat u interesse heeft in het Evangelie, en actief nadenkt over de betekenis van deze bijbeltekst!

Jezus gebruikt op zeer veel momenten beeldende taal. ‘Hij sprak tot hen in gelijkenissen’, zegt het Evangelie daar zelf over, in de woorden van de oude Bijbelvertaling. Regelmatig kiest Jezus daarbij voor beeldende taal die een directe link heeft met de dagelijkse omgeving van Zijn leerlingen en andere omstanders. In mijn beleving is dat ook in Johannes 4:7 het geval. Jezus vraagt om water, wetende dat Hij zelf het water is. Hij legt de link tussen het dagelijks leven van de vrouw en wat Hij haar wil zeggen. De vrouw haalt water in de middag, op het heetst van de dag - zodat ze geen andere mensen tegenkomt voor wie zij zich wellicht schaamt. Daar treft ze echter Jezus aan, die haar meer te bieden heeft dan het water waar zij ook die middag hard aan toe was. Jezus’ spreken over het water is hier een gelijkenis, die onderstreept hoe hard de vrouw Jezus als Verlosser nodig heeft Hopelijk geeft dit u enigszins antwoord op uw vraag. Met vriendelijke groet, Arjan Berensen. hoofdredacteur Theologie.nl

Mijn reactie: Beste Arjan Berensen Heel veel dank voor je antwoord en ik neem het zeker in mij op. Met vriendelijke groet  van Hans!

 

.

 

JOHN 4:7

At John 4:7 I saw plain language in the Bible, above the verse: "JESUS ASKED A WOMAN FOR WATER." We then read here: Then a Samaritan woman arrived. She came to get water from the well. Jesus said to her, “Please give me something to drink.”

My question then actually became: Why did Jesus actually ask that question in the deeper sense of the meaning?

Because I couldn't figure it out quickly myself, I asked several people this question. And yes, fortunately I  received more very rich answers to my question:

I received the first answer back from my friend Henk, who I knew had several study Bibles and he replied: I think the Lord Jesus asked because He was thirsty and because He wanted to talk to her. So He did something very unusual. the Lord Jesus wanted the woman to ask Him the same question 'give me to drink'. but then the spiritual water. In the study Bible of the Revised Statenvertaling it says at verse John 4:7: "Jesus started a conversation with a Samaritan woman. That was a startling break with culture and tradition, it showed His desire to save what was lost" In the Cultural Backgrounds Study Bible I find these comments: "a man should not speak to a woman who was not related to him; see verse 27" "the rules of hospitality prescribed that you should give a guest drink" "compare Genesis 29: 1-14 and Exodus 2:16-22” The Short Statement states that Jesus was truly thirsty and was not ashamed to make Himself dependent on the woman. The Marginal Notes of the Staten Translation do not address the question of why the Lord Jesus addressed the woman. The Life Application Bible comments: "This woman was a member of a nation hated by the Jews, she lived in sin, and it was a public place. No self-respecting Jewish man would speak to her. But Jesus did." The gospel is for every person, regardless of nation, high or low in society, no matter how much they live in sin. We must be willing to pass on the gospel at any time, in any place. The Lord Jesus stepped over goes beyond every boundary to share the gospel, and we who follow Him must do no less.” Does this help you? Kind regards, Henk

my response to Henk: Dear Henk. Thank you very much for your answer,  I will definitely take it into consideration. So when I summarize it properly, the answer is twofold: 

1)  because he was actually thirsty

2) because he wanted to provoke a question. Thank you very much for your answer Henk, kind regards from Hans

I received the second answer from Arjan Berentse of Theologie.nl. I did not know Arjan, but because I happen to receive mail from Theologie.nl, I also wanted to contact them for this special question and I received an answer from the editor-in-chief Arjan Berentse. And of course I am also happy with his answer, which was as follows:"Dear Mr. de Groot, dear Hans, How wonderful that you are interested in the Gospel and actively think about the meaning of this Bible text!

Jesus uses figurative language at many times. “He spoke to them in parables,” the Gospel itself says, in the words of the old Bible translationJesus regularly chooses visual language that has a direct link with the daily environment of His disciples and other bystanders. In my experience this is also the case in John 4:7. Jesus asks for water, knowing that He Himself is the water. He makes the link between the woman's daily life and what He wants to say to her. The woman collects water in the afternoon, in the hottest part of the day - so that she does not encounter other people of whom she may be ashamed. However, there she finds Jesus, who has more to offer her than the water she desperately needed that afternoon. Jesus' speaking about the water is a parable here, which underlines how much the woman needs Jesus as Savior. Hopefully this gives you some answer to your question. Kind regards, Arjan Berensen. editor-in-chief Theologie.nl

My response: Dear Arjan Berensen, Thank you very much for your answer and I will certainly take it into account. Kind regards from Hans!

Ik las nog even verder in onze Herstelversie Bijbel en kreeg op 9 mei nog een bijzonder antwoord van Dirk de Wachter, Hij antwoordde me:

Beste Hans,

Moeilijke vraag, ik ben geen theoloog.

Ik zie 2 betekenissen

  1. Zorg voor de medemens, ook als hij een vreemde is

  2. Water als symbool van leven, van goddelijkheid

Vriendelijke groeten,

Dirk

ik antwoordde hier op: Beste Dirk, Ik vind het een heel mooi antwoord.

Heel kort en krachtig en dat bewonder ik. Ook heb ik nog 2 andere antwoorden gekregen van mensen met een langere bijbel ervaring dan dat ik zelf heb en die heb ik de vraag ook heb willen stellen. Je kunt hun antwoorden bekijken op (deze plaats dus)

Na het antwoord van Dirk de Wachter dacht ik ook nog even na over mijn eigen vraag:

Waarom vroeg Jezus die vraag eigenlijk in de diepere zin van de betekenis? 

En ja, ik antwoord dat Hij zeker ook dorst zal hebben gehad, maar dat hij uiteraard ook precies wist wat de vrouw dacht die bij de bron kwam op inderdaad dat tijdstip, want Jezus als “de Werkelijke Liefde” wist wist natuurlijk meteen wie de vrouw was, ook al was zij Samaritaan. Hij had de Samaritanen natuurlijk al eerder aangehaald in "de barmhartige Samaritaan"(Lucas 10:25-37)  en Hij was immers God, die ook de Heilige Geest was en die voor alle drie tegelijk door kan gaan. Hij voelde alles, zelfs eens een vrouw die onopvallend alleen maar eve zijn jas aan wilde raken.(Lucas 8:40-56) Voor de mens is dit onbegrijpelijk en onverklaarbaar. Maar het is ook eigenlijk heel erg fijn om dit juist te kunnen accepteren, om aan te nemen of gewoon te geloven. Dus alles komt hier eigenlijk samen als ik me dit zelf goed besef en dan zeg ik amen, halleluja!

 

JOHANNES 4:7-9

Herstelversie Bijbel

Er kwam een vrouw uit Samaria om water te putten. Jezus zei tegen haar: Geef Mij iets te drinken. Want Zijn discipelen waren de stad ingegaan om voedsel te kopen.

De leegte van de traditie van religie en de volheid van het levende water van het leven - kijk vers 9:14

 

dus het vervolg van Johannes 4:9-14

De Samaritaanse vrouw zei tegen Hem: Hoe komt het dat U, die Jood bent, om een drankje vraagt van mij, die een Samaritaanse vrouw is? (Want Joden hebben geen omgang met Samaritanen.) Jezus antwoordde en zei tegen haar: Als je de gave van God kent en wanneer je weet wie het is die dit tegen je zegt: "Geef mij iets te drinken", dan zou je het Hem gevraagd hebben, en Hij zou je gegeven hebben. levend Water. De vrouw zei tegen Hem: Mijnheer, u heeft geen kruik en de put is diep; Waar haalt U dan dit levende water vandaan? Bent u groter dan onze vader Jakob, die ons de put gaf en er zelf uit dronk, evenals zijn zonen en zijn vee? Jezus antwoordde en zei tegen haar: Iedereen die van dit water drinkt, zal opnieuw dorst krijgen, maar wie van het water drinkt dat Ik hem zal geven, zal zeker opnieuw dorst krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal zeker  in hem een fontein van levend water worden.

I read further in our Recovery Version Bible and received a special answer from Dirk de Wachter on May 9, He interpreted me:

Dear Hans,

  1. Difficult question, I am not a theologian.

    I see 2 meanings

    1. Take care of your fellow man, even if he is a stranger
    2. Water as a symbol of life, of divinity

Regards,,

Dirk

I answered on this: Dear Dirk, I think it is a very nice answer.

Very short and powerful and I admire that. I also received 2 other answers from people with a composite Bible experience than my own and I also wanted to ask them the question. You can view their answers

(so this place)

After Dirk de Wachter's answer, I also thought about my own question::

 

Why did Jesus actually ask that question in the deeper sense?

 

And yes, I answer that He would certainly have been thirsty too, but that He of course also knew exactly what the woman who came to the well was thinking at that time, because Jesus as “the Real Love” of course knew immediately who the woman was. even though she was a Samaritan. He had of course mentioned the Samaritans before in “the Good Samaritan” (Luke 10:25-37)  and after all He was God, who was also the Holy Spirit and who can pass for all three at the same time. He felt everything, even once a woman who discreetly just wanted to touch his coat. (Luke 8:40-56) This is incomprehensible and inexplicable to humans. But it is also actually very nice to be able to accept this, to assume or simply to believe. So everything actually comes together here when I realize this correctly and then I say amen, hallelujah!

JOHANNES 4:7-9

Recovery Version Bible

There came a woman of Samaria to draw water. Jesus said to her: Give Me something to drink.

For His disciples had gone away into the city to buy food.

The Emptiness of Religion's Tradition and the Fullness of Life's Living Water - look verse 9:14

 

so the continuation of John 4:9-14

so: The Samaritan woman the said to Him, How is it that You, being Jew, ask for a drink from me, who am a Samaritan woman? ( For Jews have no dealings with Samaritans.) Jesus answerde and said to her, If you know the gift of God and who it is who says to you, Give Me a drink, you would have asked Him, and He would have given you living water. The woman said to Him, Sir, You have no backet, and the well is deep; where then do You get this living water? Are you greaterthan our father  Jacob, who gave us the well and drank of it himnself, as well as his sons and his cattle? Jesus answered and said to her, Everyone who drinks of this water shall thirst again, But whoever drinks of the water that I will give him whall by no means thirst forever., but the water that I will give him will become in him a fountain of water gushing up into eternal life.

BLIJ WAS IK VANDAAG OP 10 MEI 2024 VAN NOG EEN REACTIE VAN EEN NEDERLANDSE BROEDER UIT MIJN KERK. DEZE VERWEES MIJ NAAR DE VOLGENDE TEKST:

 

Wat betekent Johannes 4:10?

ESV: Jezus antwoordde haar: “Als je de gave van God kende, en wie het is die tegen je zegt: ‘Geef mij te drinken’, zou je het Hem gevraagd hebben, en hij zou je levend water gegeven hebben.”

NIV: Jezus antwoordde haar: 'Als je wist wat de gave van God is en wie het is die je om iets te drinken vraagt, zou je het Hem gevraagd hebben en zou Hij je levend water gegeven hebben.'

NASB: Jezus antwoordde haar: 'Als je de gave van God kende, en wie het is die tegen je zegt: 'Geef Mij te drinken', zou je het Hem hebben gevraagd, en Hij zou je levend water hebben gegeven.'

CSB: Jezus antwoordde: "Als u de gave van God kende en wie tegen u zegt: 'Geef mij te drinken', zou u het Hem vragen, en Hij zou u levend water geven."

NLT: Jezus antwoordde: 'Als je maar wist welk geschenk God voor je heeft en met wie je spreekt, zou je het mij vragen, en ik zou je levend water geven.'

SVV: Jezus antwoordde en zei tegen haar: Als u de gave van God kende, en wie het is die tegen u zegt: Geef mij te drinken; Gij zoudt van hem hebben gevraagd, en hij zou u levend water hebben gegeven.

SVV: Jezus antwoordde en zei tegen haar: “Als u de gave van God kende, en wie het is die tegen u zegt: ‘Geef Mij te drinken’, zou u het Hem hebben gevraagd, en Hij zou u levend water hebben gegeven.”

Verscommentaar:

Eén van de kernprincipes van evangelisatie is het idee van ‘gevoelde behoefte’. Kortom, iemand kan niet handelen om een probleem op te lossen waarvan hij niet weet dat hij het heeft!

Hier laat Jezus de vrouw kennismaken met het feit dat zij een geestelijke dorst heeft die gestild moet worden. Later in het gesprek zal Jezus veel directer zijn over de zonde van de vrouw (Johannes 4:16–18).

 

 

Hoewel dit gesprek leest als een samenvatting en niet als een woord-voor-woord transcriptie, is het antwoord van Jezus nog steeds vreemd.

Toen een vreemde man haar, helemaal alleen, om iets te drinken vroeg, vroeg ze zich waarschijnlijk af wat Zijn bedoelingen waren. Zijn antwoord was vrijwel zeker niet wat de vrouw verwachtte te horen. Opmerkelijk genoeg zijn sommige van haar antwoorden tijdens de rest van het gesprek scherp en geestig, zelfs sarcastisch.

De houding van Jezus hielp waarschijnlijk om haar geest gerust te stellen, ook al wist ze nog steeds niet zeker wie Hij was, of waar Hij het over had.

 

Jezus zal later in dit evangelie opnieuw verwijzen naar het idee van ‘levend water’ (Johannes 7:38-39). In beide contexten gaat het om beelden die de Heilige Geest suggereren.

Verscontext:

Johannes 4:5–26 beschrijft een van de beroemdste momenten uit Jezus' aardse bediening. Hier spreekt Hij met een Samaritaanse vrouw. Deze specifieke vrouw is niet alleen een ‘onreine’ Samaritaan, maar een verschoppeling onder haar eigen volk.

Ze probeert de leringen van Jezus te vermijden en geeft luchthartige en sarcastische antwoorden. Ondanks dat, en ondanks dat hij alles over haar zonde weet, bemoedigt Jezus haar met de liefde van God. Dit breekt door haar harde hart; als gevolg daarvan worden vele anderen ertoe gebracht Christus te ontmoeten. De discipelen leren ook een waardevolle les over het doel van hun missie.

Hoofdstuk samenvatting:

Jezus spreekt met een Samaritaanse vrouw die water uit een put haalt. Jezus confronteert haar met haar zonde en troost haar met de waarheid van het evangelie. Hij legt in het bijzonder uit dat Hij, ook al kent Hij haar zonden, nog steeds naar haar zoekt, en naar mensen zoals zij. De vrouw keert terug naar de stad en brengt uiteindelijk veel mensen naar Jezus. De discipelen moeten intussen herinnerd worden aan het doel van hun missie. Jezus geneest ook de zoon van een overheidsfunctionaris op een manier die het belang aantoont van vertrouwen op geloof, in plaats van te vertrouwen op spektakel.

Hoofdstukcontext:

Johannes hoofdstuk 4 zet het gebruik van contrast voort. Jezus gaat van een gesprek met een goed opgeleide, machtige, prestigieuze man naar een gesprek met een verschoppelde, ongeletterde, zelfbewuste vrouw.

De combinatie van deze passage, samen met het gesprek van Jezus met Nikodemus, maakt een belangrijk geestelijk punt duidelijk.

Het evangelie is voor alle mensen, op alle plaatsen en in alle tijden.  Christus kan ieder mens precies daar bereiken waar hij of zij bereikt moet worden.

Samenvatting van het boek:

Het evangelie van Johannes werd tientallen jaren later geschreven door de discipel Johannes dan de evangeliën van Matteüs, Marcus en Lucas.

De auteur gaat ervan uit dat een lezer al bekend is met de inhoud van deze andere werken. Johannes presenteert dus een ander perspectief, met een grotere nadruk op betekenis. Johannes gebruikt zeven wonderen – die hij “tekenen” noemt – om te bewijzen dat Jezus in feite de vleesgeworden God is. Enkele van de meest bekende verzen uit de hele Bijbel vindt u hier.

Niets is beroemder dan de samenvatting van het evangelie in één zin, gevonden in Johannes 3:16.

 

TODAY ON MAY 10, 2024, I WAS GLAD TO RECEIVE ANOTHER RESPONSE FROM A DUTCH BROTHER FROM MY CHURCH. THIS REFERRED ME TO THE FOLLOWING TEXT:

 

What does John 4:10 mean?

ESV: Jesus answered her, “If you knew the gift of God, and who it is that is saying to you, ‘Give me a drink,’ you would have asked him, and he would have given you living water.”

NIV: Jesus answered her, 'If you knew the gift of God and who it is that asks you for a drink, you would have asked him and he would have given you living water.'

NASB: Jesus replied to her, 'If you knew the gift of God, and who it is who is saying to you, ‘Give Me a drink,’ you would have asked Him, and He would have given you living water.'

CSB: Jesus answered, "If you knew the gift of God, and who is saying to you, 'Give me a drink,' you would ask him, and he would give you living water."

NLT: Jesus replied, 'If you only knew the gift God has for you and who you are speaking to, you would ask me, and I would give you living water.'

 

KJV: Jesus answered and said unto her, If thou knewest the gift of God, and who it is that saith to thee, Give me to drink; thou wouldest have asked of him, and he would have given thee living water.

 

NKJV: Jesus answered and said to her, “If you knew the gift of God, and who it is who says to you, ‘Give Me a drink,’ you would have asked Him, and He would have given you living water.”

 

Verse Commentary:

One of the core principles involved in evangelism is the idea of "felt need." In short, a person can't act to correct a problem they don't know they have!

 

Here, Jesus is introducing the woman to the fact that she has a spiritual thirst which needs to be satisfied. Later in the conversation, Jesus will be far more direct about the woman's sin (John 4:16–18).

 

 While this conversation reads like a summary, rather than a word-for-word transcript, Jesus' reply is still odd.

When a strange man asked her for a drink, all alone, she probably wondered what His intentions were.

His answer was almost certainly not what the woman was expecting to hear. Remarkably, some of her answers during the rest of the conversation are pointed and witty, even sarcastic.

 

Jesus' demeanor probably helped to ease her mind, even if she was still unsure of who He was, or what He was talking about.

 

Jesus will again refer to the idea of "living water" later in this gospel (John 7:38–39). In both contexts, this is imagery suggesting the Holy Spirit.

 

Verse Context:

John 4:5–26 describes one of the most famous moments in Jesus' earthly ministry. Here, He converses with a Samaritan woman. This particular woman is not only an ''unclean'' Samaritan, but an outcast among her own people.

 She attempts to avoid Jesus' teachings, giving flippant and sarcastic answers.

Despite that, and despite knowing all about her sin, Jesus encourages her with the love of God.

This breaks through her hard heart; as a result, many others are brought to meet Christ.

The disciples are also taught a valuable lesson about the purpose of their mission.

Chapter Summary:

Jesus speaks to a Samaritan woman who is drawing water from a well. Jesus both confronts her about her sin, and comforts her with the truth of the gospel. In particular, He explains that even though He knows her sins, He still seeks after her, and those like her. The woman returns to town, eventually bringing many people to meet Jesus. The disciples, meanwhile, have to be reminded of the purpose of their mission. Jesus also heals the son of a government official in a way that demonstrates the importance of trusting faith, rather than reliance on spectacle.

Chapter Context:

John chapter 4 continues the use of contrast. Jesus goes from conversing with an educated, powerful, prestigious man to talking to an outcast, unlearned, self-conscious woman.

 

The combination of this passage, along with Jesus' conversation with Nicodemus, makes an important spiritual point.  The gospel is for all people, in all places, and all times. Christ can reach each person exactly where he or she needs to be reached.

 

Book Summary:

The gospel of John was written by the disciple John, decades later than the gospels of Matthew, Mark, and Luke.

The author assumes that a reader is already familiar with the content of these other works.

So, John presents a different perspective, with a greater emphasis on meaning. John uses seven miracles—which he calls “signs”—in order to prove that Jesus is, in fact, God incarnate. Some of the most well-known verses in all of the Bible are found here.

None is more famous than the one-sentence summary of the gospel found in John 3:16.