IK BEHANDEL HET CONFLICT OP VERSCHILLENDE WEBSITES
CONFLICT
Op vrijdagmorgen 27 oktober 2023, maak ik deze pagina aan.
Wat is conflict en waarom is conflict vaak zo lastig?
Wat zegt de Bijbel over conflict?
zie: https://heiligheid.jouwweb.nl/conflict
Ik maakte meerdere websites over geloof, zie:
01 Ik heb een website gepresenteerd op: 29 mei 2012
Bezoekers 26-10-2023
9.444 BEZOEKERS SINDS 29 MEI 2012
12.055 PAGEVIEWS SINDS 29 MEI 2012
02 Ik heb een website gepresenteerd op: op 5 maart 2014
Op 26-10-2023
2.954 BEZOEKERS SINDS 5 MRT. 2014
3.855 PAGEVIEWS SINDS 5 MRT. 2014
03 Ik heb een website gepresenteerd op:26 september 2017
https://levengevendegeest.jouwweb.nl/
Op 26-10-2023
259 BEZOEKERS SINDS 6 SEP. 2017
430 PAGEVIEWS SINDS 6 SEP. 2017
04 Ik heb een website gepresenteerd op: 19-07-2021
https://heiligheid.jouwweb.nl/
137 BEZOEKERS SINDS 19 JUL. 2021
255 PAGEVIEWS SINDS 19 JUL. 2021
05 Ik heb een website gepresenteerd op: 31-01-2022
Bezoekers 26-10-2023
117 BEZOEKERS SINDS 31 JAN. 2022
276 PAGEVIEWS SINDS 31 JAN. 2022
06 Ik heb een website gepresenteerd op: 7-04-2023
https://heilige-geest.jouwweb.nl/
Do-26-10-2023:
126 BEZOEKERS SINDS 7 APR. 2023
277 PAGEVIEWS SINDS 7 APR. 2023
CONFLICT
GOD OVER CONFLICTEN
Wat zegt God over ruzie?
De Heere Jezus zegt het Zelf:
Als je gaat bidden
en je hebt ruzie met iemand,
vergeef dan.
Want als jij niet wilt vergeven,
dan zal ook de Vader in de hemel jou niet vergeven.
Je kent het vast wel.
Je zegt iets in een opwelling
en later denk je
'ik had beter mijn mond kunnen houden
Omgaan met conflicten
Luisteren
Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn; Want de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet.
(Jakobus. 1:19-20)
Beste vrienden, onthoud dit goed: wees snel met luisteren, maar traag met spreken, en word niet snel kwaad, want kwaadheid veroorzaakt alleen maar dingen die tegen Gods wil ingaan.
Wat kan het soms moeilijk zijn om echt naar iemand anders te luisteren, toch? Zeker als die ander net iets vervelends heeft gedaan. Dan hebben we ons oordeel al snel klaar. De Bijbel laat ons zien dat het belangrijk is dat we luisteren naar elkaar. We moeten snel (ras) zijn om te horen en traag om te spreken. Wat betekent dat?
Als eerste dat we niet zomaar iets over of tegen de ander zeggen zonder eerst naar hem of haar te luisteren. Ook betekent het dat we niet direct mogen oordelen over de ander, want als we boos worden reageren we vaak verkeerd.
Soms zeggen we dan zomaar iets over de ander wat helemaal niet waar is. Dan oordelen we voor onze beurt. Dat is niet goed. We lezen dat de toorn (woede of boosheid) Gods gerechtigheid niet werkt. Dat betekent dat het heel moeilijk wordt om nog het goede te doen wat God van ons vraagt, als we direct boos worden en niet naar de ander luisteren.
Luisteren betekent allereerst zelf je mond houden. Alleen als we zelf stoppen met praten kan een ander iets zeggen.
Wat zegt die ander precies?
Waarom zegt hij dat?
Het betekent ook dat we ons open opstellen richting de ander en hem serieus nemen.
Misschien was er wel helemaal geen kwade opzet maar een ongeluk.
Als we niet naar de ander luisteren zouden we daar niet achter komen.
Daarom zegt Jakobus:
wordt niet direct boos maar luister eerst naar wat de ander te zeggen heeft.
Vergeven
Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft. (Ef. 4:32)
maar wees ten opzichte van elkaar vriendelijk en barmhartig, en vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft.
En wanneer gij staat om te bidden, vergeeft, indien gij iets hebt tegen iemand; opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, ulieden uw misdaden vergeve. Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.
Mark. 11:25-26 ‘En als u iets tegen iemand hebt, vergeef hem dan wanneer u staat te bidden, zodat ook uw Vader in de hemel u uw overtredingen kan vergeven. Maar als u niet vergeeft, zal uw Vader in de hemel uw overtredingen ook niet vergeven.’
Vergeving.
Een van de belangrijkste woorden in de Bijbel.
En een van de moeilijkste dingen om te doen.
De ander echt vergeven als hij of zij jou iets kwaads heeft aangedaan.
Dat vraagt moed en kracht,
maar er is vooral genade voor nodig.
Genade die alleen bij de HEERE Zelf te krijgen is.
Als je de Heere Jezus mag kennen en liefhebben,
dan mag je ook iets weten van de vergeving van de zonde.
De zonde is zo erg dat de Heere Jezus Zelf ervoor moest lijden en sterven.
Want God had Zijn wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.
Niet om de wereld te veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden
(Joh. 3:17).
Joh. 3:17 Ik moedig je aan en daag je uit om elke dag intimiteit met God te zoeken.
Als we begrijpen dat God alles heeft gegeven om slechte mensen te kunnen redden,
dan worden we ook vergevingsgezind richting de ander die ons kwaad doet.
Het is net als met een reflecterend veiligheidsvest.
Net zoals zo'n vest het licht wat erop schijnt weerkaatst, zo mogen wij naar de mensen om ons heen weerkaatsen wie God is.
In Psalm 103 vers 8 kunnen we lezen wie God is: ‘Barmhartig en genadig is de HEERE ,
Psalm 103
Vers 1
Loof, loof den HEER, mijn ziel, met alle krachten;
Verhef Zijn naam, zo groot, zo heilig t' achten;
Och of nu al, wat in mij is, Hem preez'!
Loof, loof, mijn ziel, den Hoorder der gebeden;
Vergeet nooit één van Zijn weldadigheden;
Vergeet ze niet; 't is God, die z' u bewees.
Vers 2
Loof Hem, die u, al wat gij hebt misdreven,
Hoeveel het zij, genadig wil vergeven;
Uw krankheên kent en liefderijk geneest;
Die van 't verderf uw leven wil verschonen,
Met goedheid en barmhartigheên u kronen;
Die in den nood uw redder is geweest.
Vers 3
Loof Hem, die u vergunt uw zielsverlangen,
En 't goede tot verzading doet ontvangen;
Uw jeugd vernieuwt, gelijk eens arends jeugd.
De HEER doet recht, is heilig in Zijn richten;
Treft iemand druk, Hij wil den druk verlichten,
En hart en mond vervullen met Zijn vreugd.
Vers 4
Hij heeft voorheen aan Mozes Zijne wegen,
Aan Isrels zaad, tot hun behoud genegen,
Zijn daân getoond, en trouw'lijk hen geleid.
Barmhartig is de HEER en zeer genadig;
Schoon zwaar getergd, lankmoedig en weldadig;
De HEER is groot van goedertierenheid.
Vers 5
Hij zal Zijn volk niet eindeloos kastijden,
Noch eeuwiglijk Zijn gramschap ons doen lijden.
Hij is het, die ons Zijne vriendschap biedt.
Hij handelt nooit met ons naar onze zonden;
Hoe zwaar, hoe lang wij ook Zijn wetten schonden,
Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.
Vers 6
Zo hoog Zijn troon moog' boven d' aarde wezen,
Zo groot is ook voor allen, die Hem vrezen,
De gunst, waarmee Hij hen wil gadeslaan;
Zo ver het west verwijderd is van 't oosten,
Zo ver heeft Hij, om onze ziel te troosten,
Van ons de schuld en zonden weggedaan.
Vers 7
Geen vader sloeg met groter mededogen
Op teder kroost ooit zijn ontfermend' ogen,
Dan Isrels HEER op ieder, die Hem vreest;
Hij weet, wat van Zijn maaksel zij te wachten,
Hoe zwak van moed, hoe klein wij zijn van krachten,
En dat wij stof, van jongs af, zijn geweest.
Vers 8
Gelijk het gras is ons kortstondig leven,
Gelijk een bloem, die op het veld verheven,
Wel sierlijk pronkt, maar kracht'loos is en teêr;
Wanneer de wind zich over 't land laat horen,
Dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren;
Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.
Vers 9
Maar 's HEEREN gunst zal over die Hem vrezen, In eeuwigheid altoos dezelfde wezen;
Zijn trouw rust zelfs op 't late nageslacht,
Dat zijn verbond niet trouweloos wil schenden,
Noch van Zijn wet afkerig d' oren wenden,
Maar die, naar eis van Gods verbond, betracht.
Vers 10
De HEER heeft Zich, als d' allerhoogste Koning,
Een troon gevest in Zijne hemelwoning;
Zijn koninkrijk heerst over 't wereldrond.
Looft, looft, den HEER, gij Zijne legermachten,
Gij eng'len, die Hem dient met heldenkrachten,
En vaardig past op 't woord van Zijnen mond.
Vers 11
Looft, looft, den HEER, gij Zijne legerscharen,
Wier lust het is, op Zijnen wenk te staren.
Dat hemel, aard', en zee, en berg, en dal,
Hoe ver men ook Zijn schepter ziet regeren,
Nu Zijnen naam en grote deugden eren;
En gij, mijn ziel, loof gij Hem bovenal.
lankmoedig en groot van goedertierenheid.’
Valt het je op dat Paulus ook die woorden gebruikt? Goedertieren en barmhartig.
Paulus wil tegen de gemeente in Efeze zeggen:
“Jullie moeten net zo met elkaar omgaan zoals God met jullie omgaat.”
Dat betekent dat we niet gelijk op onze eigen strepen gaan staan als we ruzie met de ander hebben.
Eerst luisteren, niet gelijk boos worden
maar de ander vergeven.
Want de Bijbel laat ook zien dat het niet om het even is hoe we met de ander omgaan.
De Heere Jezus zegt het Zelf:
Als je gaat bidden en je hebt ruzie met iemand,
vergeef dan.
Want als jij niet wilt vergeven,
dan zal ook de Vader in de hemel jou niet vergeven.
Nadenken
HEERE! zet een wacht voor mijn mond, behoed de deur mijner lippen.
(Ps. 141:3)
Het verstand des mensen vertraagt zijn toorn; en zijn sieraad is de overtreding voorbij te gaan.
(Spr. 19: 11)
Je kent het vast wel. Je zegt iets in een opwelling en later denk je ‘ik had beter mijn mond kunnen houden’. Het floepte er zomaar uit en nu zit je er mee. Zeker als je ruzie hebt met een ander kun je soms dingen zeggen waar je later spijt van hebt. Als je iets langer had nagedacht dan had je iets veel verstandigers kunnen zeggen. Het spreekwoord ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’ is er niet voor niets. Ook in de Bijbel lezen we daarover. In Psalm 141 bidt koning David of de HEERE hem wil beschermen tegen zomaar iets zeggen. Hij vraagt: ‘HEERE, wilt u een wachter voor mijn mond zetten, zodat ik niets zomaar zeg wat niet goed is.’ Koning David had het niet altijd makkelijk in zijn leven. En hij kent zichzelf. Hij weet dat hij in boosheid of teleurstelling soms reageert zonder eerst na te denken. Daarom bidt hij of God hem de genade wil geven om eerst na te denken.
Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn; Want de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet.
(Jak. 1:19-20)
Wat kan het soms moeilijk zijn om echt naar iemand anders te luisteren, toch? Zeker als die ander net iets vervelends heeft gedaan. Dan hebben we ons oordeel al snel klaar.
De Bijbel laat ons zien dat het belangrijk is dat we luisteren naar elkaar. We moeten snel (ras) zijn om te horen en traag om te spreken. Wat betekent dat?
Als eerste dat we niet zomaar iets over of tegen de ander zeggen zonder eerst naar hem of haar te luisteren. Ook betekent het dat we niet direct mogen oordelen over de ander, want als we boos worden reageren we vaak verkeerd. Soms zeggen we dan zomaar iets over de ander wat helemaal niet waar is. Dan oordelen we voor onze beurt. Dat is niet goed. We lezen dat de toorn (woede of boosheid) Gods gerechtigheid niet werkt. Dat betekent dat het heel moeilijk wordt om nog het goede te doen wat God van ons vraagt, als we direct boos worden en niet naar de ander luisteren.
Luisteren betekent allereerst zelf je mond houden. Alleen als we zelf stoppen met praten kan een ander iets zeggen. Wat zegt die ander precies? Waarom zegt hij dat? Het betekent ook dat we ons open opstellen richting de ander en hem serieus nemen. Misschien was er wel helemaal geen kwade opzet maar een ongeluk. Als we niet naar de ander luisteren zouden we daar niet achter komen. Daarom zegt Jakobus: wordt niet direct boos maar luister eerst naar wat de ander te zeggen heeft.
Vergeven
Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft. (Ef. 4:32)
En wanneer gij staat om te bidden, vergeeft, indien gij iets hebt tegen iemand; opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, ulieden uw misdaden vergeve. Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven. (Mark. 11:25-26)
Vergeving. Een van de belangrijkste woorden in de Bijbel. En een van de moeilijkste dingen om te doen. De ander echt vergeven als hij of zij jou iets kwaads heeft aangedaan. Dat vraagt moed en kracht, maar er is vooral genade voor nodig. Genade die alleen bij de HEERE Zelf te krijgen is. Als je de Heere Jezus mag kennen en liefhebben, dan mag je ook iets weten van de vergeving van de zonde. De zonde is zo erg dat de Heere Jezus Zelf ervoor moest lijden en sterven. Want God had Zijn wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Niet om de wereld te veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17). Als we begrijpen dat God alles heeft gegeven om slechte mensen te kunnen redden, dan worden we ook vergevingsgezind richting de ander die ons kwaad doet.
Het is net als met een reflecterend veiligheidsvest. Net zoals zo'n vest het licht wat erop schijnt weerkaatst, zo mogen wij naar de mensen om ons heen weerkaatsen wie God is. In Psalm 103 vers 8 kunnen we lezen wie God is: ‘Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.’ Valt het je op dat Paulus ook die woorden gebruikt? Goedertieren en barmhartig. Paulus wil tegen de gemeente in Efeze zeggen: “Jullie moeten net zo met elkaar omgaan zoals God met jullie omgaat.” Dat betekent dat we niet gelijk op onze eigen strepen gaan staan als we ruzie met de ander hebben. Eerst luisteren, niet gelijk boos worden maar de ander vergeven. Want de Bijbel laat ook zien dat het niet om het even is hoe we met de ander omgaan. De Heere Jezus zegt het Zelf: Als je gaat bidden en je hebt ruzie met iemand, vergeef dan. Want als jij niet wilt vergeven, dan zal ook de Vader in de hemel jou niet vergeven.
Nadenken
HEERE! zet een wacht voor mijn mond, behoed de deur mijner lippen. (Ps. 141:3)
Het verstand des mensen vertraagt zijn toorn; en zijn sieraad is de overtreding voorbij te gaan. (Spr. 19: 11)
Je kent het vast wel. Je zegt iets in een opwelling en later denk je ‘ik had beter mijn mond kunnen houden’. Het floepte er zomaar uit en nu zit je er mee. Zeker als je ruzie hebt met een ander kun je soms dingen zeggen waar je later spijt van hebt. Als je iets langer had nagedacht dan had je iets veel verstandigers kunnen zeggen. Het spreekwoord ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’ is er niet voor niets. Ook in de Bijbel lezen we daarover. In Psalm 141 bidt koning David of de HEERE hem wil beschermen tegen zomaar iets zeggen. Hij vraagt: ‘HEERE, wilt u een wachter voor mijn mond zetten, zodat ik niets zomaar zeg wat niet goed is.’ Koning David had het niet altijd makkelijk in zijn leven. En hij kent zichzelf. Hij weet dat hij in boosheid of teleurstelling soms reageert zonder eerst na te denken. Daarom bidt hij of God hem de genade wil geven om eerst na te denken.
CONFLICT
GOD ABOUT CONFLICTS
What Does God Say About Arguing?
The Lord Jesus Himself says it:
When you go to pray
and you have an argument with someone,
then forgive.
'Cause if you don't want to forgive,
then neither will the Father in heaven forgive you.
You probably know it.
You say something on impulse
and later you think
'I should have kept my mouth shut
Dealing with conflicts
Listen
Therefore, my beloved brethren, let every man be quick to hear, slow to speak, slow to anger; For the wrath of man does not work the righteousness of God.
(James. 1:19-20)
Dear friends, remember this: be quick to listen, but slow to speak, and do not be quick to anger, for anger only produces things contrary to God's will.
How hard it can be sometimes to really listen to someone else, right? Especially if the other person has just done something unpleasant. Then we will soon have our judgment ready. The Bible shows us that it is important that we listen to each other. We must be quick (race) to hear and slow to speak. What does that mean?
First of all, that we do not just say something about or to the other person without first listening to him or her. It also means that we should not judge the other person directly, because when we get angry we often react incorrectly.
Sometimes we just say something about the other person that is not true at all. Then we judge out of turn. That is not good. We read that wrath (anger or anger) does not work God's righteousness. This means that it becomes very difficult to do the good that God asks of us if we immediately become angry and do not listen to the other person.
First of all, listening means keeping your mouth shut. Only when we stop talking can someone else say something.
What exactly does the other person say?
Why does he say that?
It also means that we are open to others and take them seriously.
Perhaps there was no malicious intent at all but an accident.
If we don't listen to the other person we wouldn't find out.
That's why James says:
do not get angry immediately, but first listen to what the other person has to say.
To forgive
But be kind to one another, merciful, forgiving one another, just as God in Christ forgave you. (Eph. 4:32)
but be kind and merciful one to another, forgiving one another, just as God in Christ forgave you.
And when you stand to pray, forgive if you have anything against anyone; that your Father also who is in heaven may forgive you your trespasses. But if you do not forgive, neither will your Father who is in heaven forgive your trespasses.
Mark. 11:25-26 “And if you have anything against anyone, while you stand praying, forgive him, so that your Father also in heaven may forgive you your trespasses. But if you do not forgive, neither will your Father in heaven forgive your trespasses.”
Forgiveness.
One of the most important words in the Bible.
And one of the hardest things to do.
Truly forgive the other person if he or she has done something wrong to you.
That takes courage and strength,
but above all it takes grace.
Grace that can only be obtained from the LORD Himself.
If you may know and love the Lord Jesus,
then you may also know something about the forgiveness of sin.
Sin is so bad that the Lord Jesus Himself had to suffer and die for it.
For God so loved His world that He gave His only begotten Son.
Not to condemn the world, but that the world through Him might be saved
(John 3:17).
John 3:17 I encourage and challenge you to seek intimacy with God every day.
When we understand that God gave everything to save wicked people,
then we also become forgiving towards the other person who does us wrong.
It's like a reflective safety vest.
Just as a vest reflects the light that shines on it, we may reflect who God is to the people around us.
In Psalm 103 verse 8 we can read who God is: 'The LORD is merciful and gracious,
Psalm 103
Verse 1
Praise, praise the LORD, O my soul, with all my strength;
Exalt His name, so great, so holy;
Oh that all that is within me would praise Him!
Praise, praise, my soul, the Hearer of prayers;
Never forget one of His mercies;
Don't forget them; it is God who proved it to you.
Verse 2
Praise Him who has given you all that you have done wrong, How much be it, graciously willing to forgive; Knows your illness and lovingly heals it;
Who wants to spare your life from destruction,
With goodness and mercy crown you;
Who has been your savior in times of need.
Verse 3
Praise Him who grants you your soul's desire,
And causes good to be satisfied;
Your youth is renewed, like the youth of an eagle.
The LORD judges, and is holy in his judgment;
If someone is under pressure, he wants to relieve the pressure, And fill heart and mouth with His joy.
Verse 4
He taught Moses His ways before,
To the seed of Israel, for their salvation
and,
Have been shown that, and faithfully guided them.
The LORD is merciful and very gracious;
Beautiful, afflicted, long-suffering, and benevolent;
The LORD is great in mercy.
Verse 5
He will not endlessly chastise His people,
Nor make us suffer His wrath forever.
It is He who offers us His friendship.
He never deals with us according to our sins;
However grievously, however long we violated His laws,
He punishes us, but not according to our sins.
Verse 6
As high may His throne be above the earth,
So great is also for all who fear Him,
The favor with which He wants to regard them;
As far as the west is from the east,
So far has He gone, to comfort our souls,
Our guilt and sins are taken away.
Verse 7
No father struck with greater compassion
On tender offspring ever his merciful eyes,
Then the LORD of Israel upon everyone who fears Him; He knows what awaits from His workmanship,
How weak in courage, how small in strength we are, And that we have been dust from childhood.
Verse 8
Like the grass is our short life,
Like a flower growing in the field,
Gracefully flaunting, but powerless and delicate;
When the wind blows over the land,
Then her stem snaps, her beauty is lost;
Its location is no longer known or even located.
Verse 9
But the favor of the LORD shall be the same for ever on those who fear Him;
His loyalty rests even on late posterity,
That he will not transgress his covenant treacherously,
Nor turn your ears away from His law,
But which, according to the requirement of God's covenant, is observed.
Verse 10
The LORD has made Himself, as King Most High,
A throne established in His heavenly dwelling;
His kingdom rules the world.
Praise, praise the LORD, O His armies,
Ye angels, who serve Him with mighty powers,
And skillfully attends to the word of His mouth.
Verse 11
Praise, praise the LORD, O His armies, Whose delight it is to gaze upon His beck. That heaven, earth, and sea, and mountain, and valley,
However far one sees His scepter reigning,
Now honor His name and great virtues;
And you, my soul, praise Him above all.
longsuffering, and abundant in lovingkindness.”
Do you notice that Paul also uses those words? Kind and merciful.
Paul wants to say to the church in Ephesus:
“You must treat each other as God treats you.”
This means that we do not immediately stand up for ourselves when we have an argument with the other person.
Listen first, don't get angry right away
but forgive the other.
Because the Bible also shows that it is not important how we treat others.
The Lord Jesus Himself says it:
When you go to pray and you have an argument with someone,
then forgive.
'Cause if you don't want to forgive,
then neither will the Father in heaven forgive you.
Think it over
LORD! set a guard over my mouth, keep the door of my lips.
(Ps. 141:3)
The understanding of man delays his wrath; and his glory is to pass over transgression.
(Prov. 19:11)
You probably know it. You say something on an impulse and later you think 'I should have kept my mouth shut'. It just popped out and now you're stuck with it. Especially when you have an argument with someone else, you can sometimes say things that you later regret. If you had thought a little longer you could have said something much wiser. The proverb 'speaking is silver, silence is gold' is there for a reason. We also read about this in the Bible. In Psalm 141, King David prays that the LORD will protect him from saying just anything. He asks: “Lord, will you set a watchman over my mouth, so that I do not say anything that is not right?” King David did not always have an easy time in his life. And he knows himself. He knows that when he is angry or disappointed he sometimes reacts without thinking first. That's why he prays that God will give him the grace to think first.
Therefore, my beloved brethren, let every man be quick to hear, slow to speak, slow to anger; For the wrath of man does not work the righteousness of God.
(James 1:19-20)
How hard it can be sometimes to really listen to someone else, right? Especially if the other person has just done something unpleasant. Then we will soon have our judgment ready.
The Bible shows us that it is important that we listen to each other. We must be quick (race) to hear and slow to speak. What does that mean?
First of all, that we do not just say something about or to the other person without first listening to him or her. It also means that we should not judge the other person directly, because when we get angry we often react incorrectly. Sometimes we just say something about the other person that is not true at all. Then we judge out of turn. That is not good. We read that the wrath (anger) of God does not work the righteousness. This means that it becomes very difficult to do the good that God asks of us if we immediately become angry and do not listen to the other person.
First of all, listening means j yourself
keep your mouth shut. Only when we stop talking can someone else say something. What exactly does the other person say? Why does he say that? It also means that we are open to others and take them seriously. Perhaps there was no malicious intent at all but an accident. If we don't listen to the other person we wouldn't find out. That's why James says: don't get angry right away, but first listen to what the other person has to say.
To forgive
But be kind to one another, merciful, forgiving one another, just as God in Christ forgave you. (Eph. 4:32)
And when you stand to pray, forgive if you have anything against anyone; that your Father also who is in heaven may forgive you your trespasses. But if you do not forgive, neither will your Father who is in heaven forgive your trespasses. (Mark 11:25-26)
Forgiveness. One of the most important words in the Bible. And one of the hardest things to do. Truly forgive the other person if he or she has done something wrong to you. That takes courage and strength, but above all it takes grace. Grace that can only be obtained from the LORD Himself. If you can know and love the Lord Jesus, then you can also know something about the forgiveness of sin. Sin is so bad that the Lord Jesus Himself had to suffer and die for it. For God so loved His world that He gave His only begotten Son. Not to condemn the world, but that the world might be saved through Him (John 3:17). When we understand that God has given everything to save evil people, we also become forgiving of those who harm us.
It's like a reflective safety vest. Just as a vest reflects the light that shines on it, we may reflect who God is to the people around us. In Psalm 103 verse 8 we can read who God is: 'The LORD is merciful and gracious, longsuffering and abundant in lovingkindness.' Do you notice that Paul also uses those words? Kind and merciful. Paul wants to say to the church in Ephesus: “You should treat each other just as God treats you.” This means that we do not immediately stand up for ourselves when we have an argument with the other person. First listen, don't get angry right away, but forgive the other person. Because the Bible also shows that it is not important how we treat others. The Lord Jesus Himself says it: If you go to pray and you have an argument with someone, forgive. For if you are not willing to forgive, neither will the Father in heaven forgive you.
Think it over
LORD! set a guard over my mouth, keep the door of my lips. (Ps. 141:3)
The understanding of man delays his wrath; and his glory is to pass over transgression. (Prov. 19:11)
You probably know it. You say something on an impulse and later you think 'I should have kept my mouth shut'. It just popped out and now you're stuck with it. Especially when you have an argument with someone else, you can sometimes say things that you later regret. If you had thought a little longer you could have said something much wiser. The proverb 'speaking is silver, silence is gold' is there for a reason. We also read about this in the Bible. In Psalm 141, King David prays that the LORD will protect him from saying just anything. He asks: “Lord, will you set a watchman over my mouth, so that I do not say anything that is not right?” King David did not always have an easy time in his life. And he knows himself. He knows that when he is angry or disappointed he sometimes reacts without thinking first. That's why he prays that God will give him the grace to think first.
Maak jouw eigen website met JouwWeb