MATTHEÜS 11

Zeer grote indruk maakte op vandaag op mij, het zeer bijzondere vers van Mattheüs 11.

Ik had het gisteren op donderdag 7 november 2024 voor het eerst zeer nadrukkelijk gelezen, maar vandaag op vrijdagmorgen  8 november 2024, in de vroegte, stap ik mijn bed uit om mijn morgenwacht, mijn Bijbel, mijn bril en mijn pen te gaan pakken en om het nogmaals even over te lezen... en ik ben opnieuw zeer onder de indruk van dit vers en schreef hele stukken over op de achterkant van de morgenwacht.

Wat ik dan over schreef:

Over oordelen en vooroordelen Johannes de Doper kwam uit de woestijn en hij at geen brood en dronk geen wijn. (Mattheus 11:17)

Mensen hebben vaak nergens zin in. Mijn geluk lees ik: De kritiek. Op de mens kwam er bij Jezus  op neer in dat wat Hij schreef in Mattheüs 11:16

Hij schrijft hier: Jullie lijken op kinderen op een plein die nergens zin in hebben.

De vrolijke muziek

Als er vrolijke muziek gemaakt wordt, dan zeggen zij: "we willen niet dansen!" en als er een verdrietig lied gezongen wordt, zeggen de mensen: "Wij willen niet huilen!"

Ik vind dat geweldig, want dat ervaar ik ook als ik op straat muziek ga maken. Dan zie ik dat mensen vaak willen dansen. Daar wordt ik ook gelukkig van. Daarom doe ik het ook. Maar ik ga nu verder op de andere bladzijde. Hier staat iets over Johannes de Doper. Eerst kwam Johannes de Doper. Hij at geen brood en dronk geen wijn. Het staat in Mattheüs 11:18  En de mensen zeiden van hem: "Hij heeft een kwade geest in zich!"

Dan gaan we door naar Mattheus 11:19

Toen kwam de Werkelijke Liefde (Jezus Christus) hij had wel brood en hij dronk wel echte wijn, waar hij zelfs dol op was. En de mensen zeiden: " kijk eens, die man die vreet zich helemaal vol en is zelfs een vriend van tollenaars en slechte mensen!"

Dat staat op Mattheüs 11:19 Maar met vriendelijke mensen kwamen de wijze woorden die gesproken worden. Dus vanuit de Werkelijke Liefde kwamen de  woorden die gesproken worden vanuit de werkelijke liefde: Hij deelt straffen uit: We lezen dit in Mattheüs 11:21.

Ik ga verder,

Een belangrijke les.

Een les van de werkelijke liefde of Jezus lezen we in Mattheüs 11:29

Doe wat de Werkelijke Liefde tot je zegt en leer daarvan. Leert van de Werkelijke Liefde. Dat is heel belangrijk: Je moet vriendelijk zijn net als ik, de Werkelijke Liefde. En je moet jezelf niet het belangrijkste vinden. En dan staat er: "je moet vriendelijk zijn" omcirkelt en dan staat ook: "jezelf niet het belangrijkste vinden" ook omcirkeld.

En daaronder staat: "Wat ik van je vraag" en dan een pijl naar de Werkelijke Liefde.

wat ik van je vraag is eenvoudig is  en wat ik van je eis is iets dat niet zwaar is.

En dit staat in Mattheüs 11:29

Tot zover

MATTHEW 11

A very special verse from Matthew 11 made a great impression on me today.

I had read it very emphatically for the first time yesterday, Thursday, November 7, 2024, but today, Friday morning, November 8, 2024, early  the morning, I get out of bed to get my Morning Revival, my Bible, my glasses and my pen and to read it over again... and I am again very impressed by this verse and wrote whole sections on the back of the Morning Revival.

What I wrote about:

About judgments and prejudices John the Baptist came out of the desert and he ate no bread and drank no wine.(Matthew 11:17)

People often don't feel like doing anything. My happiness I read: The criticism. Jesus came down to the human being in what He wrote in Matthew 11:16

He writes here: You are like children in a square who don't feel like doing anything.

The cheerful music

When cheerful music is played, they say: "We don't want to dance!" and when a sad song is sung, people say: "We don't want to cry!"

I think that's great, because I also experience that when I go to make music on the street. Then I see that people often want to dance. That makes me happy too. That's why I do it. But I'm going to continue on the other page now. Here is something about John the Baptist.

First John the Baptist came. He didn't eat bread or drink wine. It is in Matthew 11:18  And the people said of him: "He has an evil spirit in him!"

Then we continue to Matthew 11:19

Then came the Real Love (Jesus Christ) he had bread and he drank real wine, which he was even fond of. And the people said: "Look, this man eats himself full and is even a friend of tax collectors and evil people!"

That is in Matthew 11:19 But with kind people came the wise words that are spoken.

So from the Real Love came the words that are spoken from the true love: He hands out punishments: We read this in Matthew 11:21.

 

I continue,

An important lesson.

A lesson of the true love or Jesus we read in Matthew 11:29

Do what the Real Love tells you and learn from it

Learn from the Real Love That is very important:

You must be kind just like me, the Real Love. And you must not consider yourself the most important and then it says: "you must be kind" circled and then it also says: "don't think of yourself as the most important" also circled. And below that it says: "What I ask of you" and then an arrow to Real love.

what I ask of you is simple and what I demand of you is something that is not heavy.

And this is in Matthew 11:29

So far

MATTHEÜS 11 : 25 - 30

https://heilige-geest.jouwweb.nl/bijbelstudie/bijbelversen/bijbelversen/mattheues-11

MATTHEÜS 11 : 25 - 30

Op vrijdag 11 april 2025, de 24e verjaardag van mijn dochter Babette, ga ik weer in Mattheüs 11 duiken en beginnen bij Mattheüs 11:25

MATTHEÜS 11:25-30

Jezus kent God en verteld over hem

Voor mij staat Jezus, God en de Heilige Geest alle 3 voor 1, dit wordt wel de HEILIGE DRIE-EENHEID GENOEMD. Maar staat voor mij ook voor WERKELIJKE LIEFDE, als misschien wel 1 allesopvattende betekenis.

In die tijd zei Jezus: “Vader , Heer van de hemel en de aarde, ik dank U! Want u hebt al die dingen bekendgemaakt aan hele gewone mensen. Maar voor wijze en verstandige mensen hebt u die dingen verborgen. Ja, Vader, zo wilde u het doen”  Daarna zei Jezus: “Alle macht die ik heb, heeft mijn Vader aan mij gegeven. Alleen de Vader kent de Zoon. En alleen de Zoon kent de Vader. En de Zoon vertelt over zijn Vader aan de mensen die hij uitkiest.”

(28)

Jezus zei tegen de mensen: “Vind je het moeilijk om te doen wat God wil? Is het een te zware eis voor je? Kom dan bij mij. Ik zal je rust geven. Doe wat ik je zeg, en leer van mij. Je moet vriendelijk zijn, net als ik, en jezelf niet het belangrijkste vinden. Dan zul je werkelijk rust vinden. Wat ik van je vraag, is eenvoudig, Wat ik van je  eis, is niet zwaar.”

MATTHEW 11 : 25 - 30

On Friday, April 11, 2025, my daughter Babette's 24th birthday, I will delve into Matthew 11 again and start at Matthew 11:25

MATTHEW 11:25-30

Jesus knows God and tells about him

For me, Jesus, God and the Holy Spirit all stand for 1, this is called the HOLY TRINITY. But for me it also stands for REAL LOVE, as perhaps 1 all-encompassing meaning

At that time Jesus said: “Father, Lord of heaven and earth, I thank you! For you have made all these things known to very simple people, but you have hidden them from wise and intelligent people. Yes, Father, that is how you wanted to do it.” Then Jesus said: “All the authority that I have, my Father has given to me. Only the Father knows the Son. And only the Son knows the Father. And the Son tells about his Father to the people he chooses.”

(28)

Jesus said to the people: “Do you find it difficult to do what God wants? Is it too heavy a demand for you? Then come to me. I will give you rest. Do what I tell you, and learn from me. You must be kind, like me, and not think of yourself as the most important thing. Then you will truly find rest. What I ask of you is easy, What I require of you is not difficult.”

Hieronder een kopie vanuit de Herstel-bijbel Recory Version  van Mattheus 11:25-30 - Hier vind je de verschillende verwijzingen met nummers en letters uitgedrukt, verder naar onder vind je de ruim 30 verwijzingen naar andere bijbelversen.

MATTHEÜS 11:25-30 (herstelversie)

In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik verheerlijk U, Vader, Heer van de hemel en van de aarde, omdat U de dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo is het U welgevallig geweest. Alle dingen zijn Mij door Mijn Vader toevertrouwd, en niemand kent de Zoon ten volle behalve de Vader; noch kent iemand de Vader ten volle, hij verklaart de Zoon en hem aan wie de Zoon Hem wil openbaren.

(28)

Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en u zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.

 

Maar een studiebijbel is geen studiebijbel als hij niet heel veel uitleg kan geven. Daarom heb ik de vele verwijzingen en ook de bijschriften van Mattheüs 11:28 tot en met Mattheüs 11:30 overgenomen.

 

OPMERKINGEN HERSTELVERSIE:

25a  vs. 25-27

        Lucas 10:10:21-22

25b Genesis 14:19

       Genesis 14:22

      Handelingen 17:24

26 Lett.: voor U.

27a Johannes 3:35

       Johannes 13:3

       Johannes 3:27

       Johannes 6:37 

       Johannes 6:44

       Johannes 6:65

       Johannes 18:19

27b Johannes 10:15

Mattheüs 16:17

Filippenzen 3:10

27c Johannes 7:29

       Johannes 8:55

       Johannes 17:25

27d Johannes 17:6 

       Johannes 17:26

28a Johannes 6:36

        Johannes 7:37

28b Matteüs 23:4 

        Lucas 11:46

        Handelingen 15:10

29a Efeziërs 4:20

29b Matteüs 21:5

       2 Korintiërs 10:1

29c Jeremia 6:16 

       Hebreeën 4:9

30a 1 Johannes 5:3

 

28-1 Dit verwijst niet alleen naar de inspanning om de geboden van de wet en de religieuze voorschriften te onderhouden, maar ook naar de inspanning om succesvol te zijn in welk werk dan ook.

Wie zo zwoegt, wordt altijd zwaar belast.     

 

Nadat de Heer de Vader had geprezen, de weg van de Vader had erkend en de goddelijke economie had verkondigd, riep Hij dit soort mensen op om tot Hem te komen voor rust.

28-2 Rust verwijst niet alleen naar bevrijding van de inspanning en lasten onder de wet of religie of onder enig werk of verantwoordelijkheid, maar ook naar volmaakte vrede en volledige voldoening.

 

29-1 Lett.: opheffen.

 

29-2 Het juk van de Heer opnemen is de wil van de Vader opnemen. Het is niet om gereguleerd of gecontroleerd te worden door enige verplichting van de wet of religie, of om tot slaaf gemaakt te worden door enig werk, maar om beperkt te worden door de wil van de Vader.

De Heer leefde zo'n leven, en gaf om niets anders dan de wil van Zijn Vader.

(Johannes 4:34; Johannes 5:30; Johannes 6:38)

 

Hij onderwierp Zich volledig aan de wil van de Vader (Johannes 26:39-42).

Daarom vraagt ​​Hij ons van Hem te leren.

29-3 Zachtmoedig of vriendelijk zijn betekent geen weerstand bieden aan tegenstand, en nederig zijn betekent geen eigenwaarde hebben. Te midden van alle tegenstand was de Heer zachtmoedig, en te midden van alle afwijzing was Hij nederig van hart. Hij onderwierp Zich volledig aan de wil van Zijn Vader, zonder iets voor Zichzelf te willen doen of iets voor Zichzelf te verwachten. Daarom had Hij, ongeacht de situatie, rust in Zijn hart; Hij was volledig tevreden met de wil van Zijn Vader.

 

29-4 De rust die we vinden door het juk van de Heer op ons te nemen en van Hem te leren, is voor onze ziel. Het is een innerlijke rust; het is niet iets dat slechts van buitenaf komt.

30-1 Het juk van de Heer is de wil van de Vader, en Zijn last is het werk van het uitvoeren van de wil van de Vader. Zo'n juk is gemakkelijk, niet bitter, en zo'n last is licht, niet zwaar.

 

30-2 Het Griekse woord betekent geschikt voor gebruik; vandaar goed, vriendelijk, mild, zacht, gemakkelijk, aangenaam – in tegenstelling tot, hard, scherp, bitter.

 

MATTHEW 11:25-30 ( recovery version )

aAt that time Jesus 1answared and said, I 2extol You, Father, Lord of heaven and of earth, because You have hidden the things from the wise and intelligent and have revealed them to infants. Yes, Father, for thus it has been well-pleasing in Your sight. All things have been delivered to Me by My Father, and no one fully knows the Son except the Father; neither does anyone fully know the Father excapt the Son and him to whom the Son wills to reveal Him.

(28)

Come to Me all who toil and are burdened, and I will give you rest. Take My yoke upon you and learn from Me, for I am meek and lowly in heart, and you will find rest for your souls. For My yoke is easy and My burden is light.

 

But a study Bible is not a study Bible if it cannot provide a great deal of explanation, and that is why I have taken over the many references and also the written captions from Matthew 11:28 to Matthew 11:30.

 

NOTES RECOVERY VERSION:

25a  vs. 25-27

        Luke 10:10:21-22

25b Genesis 14:19

        Genesis 14:22

        Acts 17:24

26 Lit.: for you.

27a  John 3:35

         John 13:3

         John 3:27

         John 6:37

        John 6:44

        John 6:65

        John 18:19

27b John 10:15

        Matthew 16:17

        Philippians 3:10

27c John 7:29

       John 8:55

       John 17:25

27d John 17:6

       John 17:26

28a John 6:36

        John 7:37

28b Matthew 23:4

        Luke 11:46

        Acts 15:10

29a Ephesians 4:20

29b Matthew 21:5

       2 Corinthians 10:1

29c Jeremiah 6:16

       Hebrews 4:9

30a 1 John 5:3

 

28-1 This refer snot only tot he toil of striving to keep the commandments of the law and religious regulations but also tot he tail of struggling to be successful in any work,

 

Whoever toils thus is always heavily burdened.

 

After the Lord extolled the Father, acknowledging the Father, way and declaring the divine economy. He called this kind of people to come to Him for rest.

28-2 Rest refers not only to being  set free from the toil and burden under the law or religion or under any work, or responsibility, but also to perfect peace and full satisfaction.

 

29-1 Lit., lift.

 

29.2 To take the Lord’s yoke is to take the will of the Father. It is not tob e regulated or controlled by any obligation of the law or religion or tob e enslaved by any work, but tob e constrained by the will of the Father.

 

The Lord lived such a life, caring for nothing but the will of His Father. 

(John 4:34; John 5:30; John 6:38)

 

He submitted Himself fully tot he Father’s will (John26:39-42).

 

Hence, He asks us to learn from Him,

29:3 To be meek, or gentle, means not to resist opposition, and to be lowly means not to have self-esteem. Throughout all the opposition the Lord was meek, and throughout all the rejection He was lowly in heart. He submitted Himself fully to the will of His Father, not wanting to do anything for Himself or expeeting to gain something for Himself. Hence, regardless of the situation He had  rest in His heart; He was fully satisfied with His Father’s will.

 

29:4 The rest that we find by taking the Lord’s yoke and learning from Him is for our souls. It is an inward rest; it is not anything merely outward in nature.

30-1 The Lord’s yoke is the Father’s will, and His burden is the work of carrying out the Father ’s will. Such a yoke is easy, not bitter, and such a burden is light, not heavy.

 

30-2 The Greek word means fit for use; hence, good, kind, mild, gentle, easy, pleasant – in contrast to hard, harsh, sharp, bitter.

WEEK 4 – DAG 5

Ochtendvoeding

Mt. 11:28-30 Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast bent,

en Ik zal u rust geven. Neemt mijn juk op u en leert van Mij,

want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en u zult rust vinden voor uw zielen.

want mijn juk is zacht en mijn last is licht.


Matteüs 11:28 verwijst niet alleen naar de vermoeidheid als resultaat van de inspanning

om de gebodenvan de wet en de religieuze voorschriften te houden,

maar ook naar de vermoeidheid als resu ltaat van de worsteling om succesvol te zijn in enig werk. Iedereen die zich zo inspant, draagt een zware last.

Nadat de Heer de Vader verheerlijkte, de weg van de Vader erkende en de goddelijke economie verkondigde, riep Hij dit soort mensen tot Zich om rust te vinden. (Mt. 11:28, voetnoot 1, RcV)
Rust verwijst niet alleen naar de bevrijding van de vermoeidheid en de belasting onder de wet, religie,
enig werk of verantwoordelijkheid,

maar ook naar volmaakte vrede en volle tevredenheid. (Mt. 11:28, voetnoot 2, RcV)
Het juk van de Heer op ons nemen, betekent de wil van de Vader op ons nemen.

Dit betekent niet dat we bepaald of beheerst worden door enige verplichting van de wet of religie of dat we in slavernij zijn gebracht door enig werk, maar dat we beperkt worden door de wil van de Vader.

De Heer leidde zo’n leven en zorgde voor niets anders dan de wil van Zijn Vader (Joh. 4:34; 5:30; 6:38).

Hij onderwierp Zichzelf volledig aan de wil van de Vader (Mt. 26:39, 42).

Daarom vraagt Hij ons om van Hem te leren. (Mt. 11:29, voetnoot 2, RcV)

Lezen voor vandaag

Zachtmoedig of zachtaardig zijn, betekent dat je geen weerstand biedt aan tegenstand,

en nederig zijn betekent dat je geen eigenwaarde hebt.

Ondanks alle tegenstand was de Heer zachtmoedig, en ondanks alle afwijzing was Hij nederig van hart.

Hij onderwierp Zichzelf volledig aan de wil van Zijn Vader,

wilde niets voor Zichzelf doen en verwachtte niets voor Zichzelf te verkrijgen.

Daarom had Hij rust in Zijn hart ongeacht de situatie;

Hij was volledig tevreden met de wil van Zijn Vader. (Mt. 11:29, voetnoot 3, RcV)
De rust die we vinden door het juk van de Heer op te nemen en van Hem te leren, is voor onze ziel.
Dit is een innerlijke rust en niet iets dat slechts uiterlijk is in natuur. (Mt. 11:29, voetnoot 4, RcV)
Het juk van de Heer is de wil van de Vader en Zijn last is het werk om de wil van de Vader ten uitvoer
te brengen. Zo’n juk is zacht, niet bitter,

en zo’n last is licht, niet zwaar. (Mt. 11:30, voetnoot 1, RcV)
Het Griekse woord dat vertaald is met “zacht” betekent “klaar voor gebruik";

oftewel goed, vriendelijk, mild, aardig, zacht, aangenaam, in tegenstelling tot hard, wreed, scherp en bitter. (Mt. 11:30, voetnoot 2, RcV)
Volgens onze ervaring weten we soms gewoon niet waar we onze gedachten op moeten zetten. Dit
geeft aan dat ons verstand de Heer Jezus nodig heeft als de Herder. Als gevolg van Zijn hoeden ontvangt ons
verstand aanwijzingen en wordt het de juiste weg op gestuurd.
Ons gevoel, dat heel complex is, raakt snel van streek. Daarom hebben we de Heer Jezus nodig om
ons in ons gevoel te hoeden. Zijn hoeden vertroost ons gevoel.
Onze wil heeft ook het hoeden van de Heer nodig. Wij mensen vinden het vaak moeilijk de juiste
beslissing te maken. Soms is het zo moeilijk om de juiste beslissing te nemen.

Ongelovigen hebben niemand die hen leidt en begeleidt in het nemen van beslissingen.

Maar wij hebben een Herder die ons leidt en begeleidt.
Het leiden en begeleiden van de Heer hebben voornamelijk te maken met onze wil.

Als de levende Herder geeft de Heer onze wil voortdurend leiding.

De Heer is werkelijk de Herder van onze ziel.

Hij geeft ons verstand aanwijzingen, vertroost ons gevoel, en leidt en begeleidt onze wil.
Volgens mijn ervaring is er een verschil tussen leiden en begeleiden.

Leiden heeft te maken met een bestemming.

Stel dat je vanaf je huis naar een bepaalde stad rijdt. Een wegenkaart kan je dan naar je bestemming leiden.

Maar als je in die stad aankomt, heb je een gids nodig, iemand die je precies naar de plaats
begeleidt waar je naartoe wilt.

Bijvoorbeeld: aan de ene kant leidt de Heer Zijn volk naar het heilige land.

Maar als Hij het volk daar eenmaal naartoe heeft geleidt, zal Hij hen naar de berg Sion begeleiden.
Als onze Herder leidt de Heer ons eerst en vervolgens begeleid Hij ons.

Hij leidt ons naar de juiste plaats en Hij begeleidt ons naar de exacte locatie.

Dit is Christus, onze Herder. (Life-study of 1 Peter, blz. 192)
Ter aanvulling lezen: The Conclusion of the New Testament, boodschap 58
Verlichting en inspiratie: _________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________