LESSEN

https://heilige-geest.jouwweb.nl/bijbelstudie/lessen 

De kracht en wijsheid van God

(SAMENVATTING VAN DE EERSTE DAG UIT WEEK 15  DAG 1 + 2)

1 Kor.1:24-31 Wij zijn uitgekozen door God en daarmee zijn wij belangrijk geworden.

We waren vanuit onszelf onbelangrijk, niet machtig en ook niet rijk.

God heeft de wijsheid en kracht van de mens uit zichzelf werkelijk belachelijk gemaakt.

Hij heeft ervoor gezorgd dat de mensen die zichzelf als heel belangrijk beschouwden in werkelijkheid eigenlijk helemaal niets voor stellen.

Hij zorgde ervoor dat werkelijk niemand vanuit zij eigen menszijn zich echt belangrijk kon zijn.

Pas wanneer we ons tot Hem zullen bekeren en wij zullen aanvaarden dat wij tot Hem behoren, kunnen we werkelijk wijze mensen worden.

Dankzij het feit dat we in Jezus kunnen zijn, kunnen wij werkelijk wijs worden en werkelijk bij Hem horen.

Hij heeft ons met zijn kruisiging werkelijk gered.

En daarom is er maar 1 iemand in ons leven op wie wij werkelijk trots kunnen en mogen zijn en dat is omdat we in de Werkelijke Liefde of zowel in Jezus Christus kunnen zijn.

En Paulus ziet van zichzelf in dat hij heel duidelijk door Jezus Christus (de werkelijke Liefde, uitgekozen is, om juist Zijn Werkelijke Liefde voor te kunnen staan en deze zeer bijzondere kracht wenst Paulus iedere gelovige toe (1 Kor. 1-4) en Paulus verzekerd ons zelfs dat wij tot het einde toe, de kracht van de Werkelijke Liefde (Jezus Christus) zullen behouden, want na je werkelijke overgave aan de Werkelijke Liefde (Jezus Christus) zal God niets meer verkeerds in je kunnen vinden en dat is iets waar je volledig op kunt vertrouwen.

Hij heeft ons uitgekozen om gezamenlijk 1 gemeente, 1 eenheid te gaan vormen als Zijn zeer kostbare lichaam.

 

Romeinen 6 Door onze werkelijke doop heeft het kwaad geen macht meer op ons en zijn we eigenlijk allemaal gestorven en begraven voor de wereld.

De Werkelijke Liefde (of God de Vader) heeft als ZIJN ZOON ons allemaal de mogelijkheid gegeven om op te gaan staan vanuit de menselijke dood. Ons oude IK, bestaat dus gewoon niet meer en daarmee heeft ZONDE (DE HAAT) geen macht meer op ons.

We zouden er dus echt allemaal voor moeten gaan waken dat we de verkeerde verlangens om ons als mens meer te gaan voelen, werkelijk zullen verlaten. Alles geschied enkel door Zijn Werkelijke Liefde en niet anders.

Dus we zijn geen slaven meer van de zonde gebleven en kunnen dan geen verkeerde dingen meer blijven doen.

Wees dus blij ermee dat de Werkelijke Liefde van God werkelijk je allergrootste kracht is geworden, waar geen mens tegen op kan. We kunnen ons als het ware slaven van de WERKELIJKE LIEFDE gaan noemen en dat is gewoon een heerlijkheid die je werkelijk kunt gaan beleven.

 

Efeziërs 1 Het gaat eigenlijk allemaal om de wil van de Werkelijke Liefde.

Omdat wij deze Werkelijke Liefde (als God, Jezus Christus of de Heilige Geest) in ons de meest belangrijke plaats geven en hier werkelijk in zijn gaan geloven, horen we ook bij de Werkelijke Liefde en zijn we gezegend hiermee.

Wij kunnen als volmaakte heilige mensen voor de troon van de Werkelijke Liefde (Jezus Christus) staan.

Wij zijn dus niet voor niets ook werkelijk uitgekozen tot deze zeer grote eer!

Wij zijn zelfs in staat hiermee om het geheime plan van de werkelijke liefde te gaan begrijpen en hiermee tot werkelijke wijsheid en inzichten komen. De Werkelijke Liefde kan in ons leven en werkelijk alles vertegenwoordigen dat van werkelijk belang zal zijn.

Efeziërs 3 Paulus laat in Efeziërs 3 zelfs horen dat hij vanuit zijn mens zijn, zelfs de meest onbelangrijke van alle gelovigen zal zijn (Ef.3:8)

Het maakt helemaal niet meer uit of je nou Jood of niet-Jood zal zijn.

Door werkelijk te gaan geloven in de Werkelijke Liefde kunnen we volledig op Hem vertrouwen.

LESSONS

https://heilige-geest.jouwweb.nl/bijbelstudie/lessen 

The power and wisdom of God

(SUMMARY OF THE FIRST DAY OF WEEK 15 DAY 1 + 2)

1 Cor.1:24-31 We have been chosen by God and with that we have become important.

We were insignificant from ourselves,

not powerful and not rich either.
God has really made the wisdom and power of man ridiculous from himself.

He has made sure that the people who considered themselves very important are actually nothing at all.

He made sure that really no one could be really important from their own humanity.
Only when we will convert to Him and we will accept that we belong to Him, can we become really wise people.

Thanks to the fact that we can be in Jesus, we can become really wise and really belong to Him.

 

He has really saved us with his crucifixion.

And that is why there is only 1 person in our lives of whom we can and may be really proud and that is because we can be in the Real Love or both in Jesus Christ.

And Paul sees for himself that he has been chosen very clearly by Jesus Christ (the real Love), to be able to stand up for His Real Love and Paul wishes this very special power for every believer (1Cor.1-4) and Paul even assures us that we will retain the power of Real Love (Jesus Christ) until the end,

because after your real surrender to Real Love (Jesus Christ) God will no longer be able to find anything wrong in you and that is something you can fully trust.

He has chosen us to jointly form 1 church, 1 unity as His very precious body.

 


Romans 6 Through our real baptism, evil no longer has any power over us and we have all actually died and been buried for the world.

Real Love (or God the Father) has given us all the opportunity as HIS SON to rise up from human death.

Our old SELF simply no longer exists and with that SIN (HATRED) no longer has any power over us.

 

So we should all really be careful that we do not wrong desires to feel more as a human being, will really leave.

Everything happens only through His Real Love and nothing else.
So we have no longer remained slaves of sin and can no longer continue to do wrong things.

 

So be happy that the Real Love of God has truly become your greatest strength, which no human being can match.

We can, as it were, call ourselves slaves of REAL LOVE and that is simply a glory that you can truly experience.


Ephesians 1 It is actually all about the will of Real Love.

Because we give this Real Love (as God, Jesus Christ or the Holy Spirit) the most important place in us and have truly come to believe in it,

we also belong to Real Love and are blessed with it.

We can stand before the throne of Real Love (Jesus Christ) as perfect holy people.

 

So it is not for nothing that we have also truly been chosen for this very great honor!


We are even able to understand the secret plan of real love and thereby come to real wisdom and insights.

Real Love can in our lives and truly represent everything that will be of real importance.


Ephesians 3 Paul even lets it be heard in Ephesians 3 that from his humanity,he will even be the most insignificant of all believers (Eph. 3:8)

It no longer matters whether you are a Jew or a Gentile.

By truly believing in Real Love, we can fully trust Him.

CHRISTUS ERVAREN, VAN HEM GENIETEN EN HEM TOT UITDRUKKING BRENGEN (2)

Week 15: Gods kracht en Gods wijsheid

 

WEEK 15 – DAG 1 Ochtendvoeding

1 Kor. 1:23-24 Maar wij prediken Christus, de Gekruisigde, voor Joden een aanleiding tot vallen en voor volken een dwaasheid, maar voor de geroepenen zelf, zowel Joden als Grieken, Christus, de kracht van God en de wijsheid van God.

De Christus die de kracht van God en de wijsheid van God om Gods economie uit te voeren, is de gekruisigde Christus, een Christus die niets deed om Zichzelf te redden. Iemand die gekruisigd wordt, wordt in de ogen van de mens als machteloos beschouwd, want een machtig persoon zou zichzelf niet laten kruisigen. Maar Christus, die de kracht van God is, werd gekruisigd. Bovendien zou een wijs persoon vanuit het perspectief van de mens manieren vinden om de kruisiging te vermijden, maar de Christus, die de wijsheid van God is, werd gekruisigd. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3119)

Lezen voor vandaag

Paulus benadrukt in 1 Korintiërs de opstanding van Christus niet. In plaats daarvan benadrukt hij de
verkondiging van de gekruisigde Christus. Ongetwijfeld hadden zowel de Joden als de Grieken liever over een opgestane Christus gehoord. Voor de Joden zou dit een groot wonder geweest zijn. De Grieken zouden een woord over de opstanding filosofisch hebben gevonden. In hun zoektocht naar wijsheid waren ze misschien geïnteresseerd in hoe een dode weer levend kon worden. Toch verkondigde Paulus een gekruisigde Christus, een Christus die niets deed om Zichzelf te redden (1 Kor. 1:23). Het was een struikelblok voor de Joden en dwaasheid voor de Grieken dat Paulus een gekruisigde Christus volgde.
Prijs de Heer dat de gekruisigde Christus voor ons vandaag de kracht van God en de wijsheid van God
is (vs. 24)! God kan ons niet redden zonder de kruisiging van Christus. Volgens het Nieuwe Testament heeft God geen weg om ons te redden zonder het kruis van Christus. Er zijn veel soorten problemen in het universum, zoals satan, de wereld en de zonde. De mens is ook een probleem. De mens die door God geschapen werd voor Zijn doel, viel en werd zondig. Andere problemen over de mens zijn het vlees en het natuurlijke leven. Bovendien is alles in het heelal oud geworden, dat wil zeggen, het is verdorven geworden. Ouderdom duidt op een tekort aan leven. Door satan, de wereld, de mens met zonde, het vlees en het natuurlijke leven is het hele universum, inclusief de hemelen en de aarde, oud, verdorven, verwoest en vol dood geworden. Naast al deze problemen is er het probleem van de verordeningen en voorschriften die God heeft gegeven voor het leven van de mens. Het kruis rekent daarom af met problemen zoals satan, de wereld, zonde, de mens, het vlees, het natuurlijke leven, ouderdom en verordeningen. Om deze problemen op te lossen, moest Christus gekruisigd worden. Voordat Christus gekruisigd werd om de problemen op te lossen, moest Hij de menselijke natuur aandoen. Dit betekent dat Hij een mens moest worden, een schepsel. Door een mens te worden, werd Christus een schepsel. Hij nam de menselijke natuur aan, niet alleen om voor ons te sterven en Zijn bloed te vergieten voor onze zonden, maar ook om de problemen van satan, de wereld, de zonde, de gevallen mens, het natuurlijke leven, het vlees, ouderdom en verordeningen op te lossen. Hoewel Christus de dood door kruisiging had kunnen weigeren, werd Hij gekruisigd. Volgens menselijke begrippen werd Christus door anderen gedood. Hij begreep de doop echter anders. In Johannes 10:11 zegt de Here Jezus: “Ik ben de goede Herder; de goede Herder legt zijn leven af voor de schapen.” Over Zijn leven ging de Heer verder door in Johannes 10:18 te zeggen: “Niemand neemt het van Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en heb macht het weer te nemen.” Zijn leven werd niet van Hem afgenomen. Integendeel, Hij gaf Zijn leven op voor ons. In plaats van te vechten voor Zichzelf, aanvaardde Christus de dood van het kruis. Hij was gewillig om gekruisigd te worden om verlossing te bewerken en om alle problemen in het universum op te lossen. De gekruisigde Christus is een struikelblok voor degenen die tekenen zoeken en dwaasheid voor degenen die wijsheid zoeken. Maar voor ons die geloven, is Hij de kracht van God en de wijsheid van God. (Life-study of 1 Corinthians, blz. 68-69, 71-72)

Ter aanvulling lezen: Life-study of 1 Corinthians, boodschap 8

WEEK 15 – DAG 2  Ochtendvoeding

Rom. 6:6 (...) dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde te niet

gedaan zou zijn, opdat wij niet meer de zonde dienen.

Gal. 2:20 Ik ben met Christus gekruisigd en ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij; en wat ik
nu leef in het vlees, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en
Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
In het kruis van Christus zien we Gods kracht. Alleen de kracht van God kan satan, de wereld, de zonde, de gevallen mens, het vlees, het natuurlijke leven, de oude schepping en de voorschriften te verslaan. Deze kracht is niet wat door spreken gedaan wordt, zoals de kracht van God die in de schepping uitgeoefend werd. Integendeel, het is de kracht van kruisiging, de kracht van de wonderbaarlijke dood van Christus. De dood van Christus is de kracht van God geworden om satan te vernietigen, de problemen van de wereld op te lossen, de zonde ter dood te brengen en om de gevallen mens, het vlees, het natuurlijke leven en de oude schepping te beëindigen. Door één dood, de dood van Christus, werden alle problemen in het universum gezuiverd. De gekruisigde Christus is dus de kracht van God om alle negatieve dingen te niet te doen en om Zijn plan ten uitvoer te brengen. (Life-study of 1 Corinthians, blz. 72-73)

Lezen voor vandaag

Deze gekruisigde Christus is ook de wijsheid van God. Om iets te kunnen bereiken, hebben we zowel
kracht als wijsheid nodig. Wijsheid is voor plannen en doelen, terwijl kracht bedoeld is om uit te voeren en te bereiken wat gepland en bedoeld is. Als we kracht hebben zonder wijsheid, is het mogelijk dat we onze kracht op een dwaze manier gebruiken. We hebben daarom Christus voor zowel kracht als wijsheid nodig.
De gekruisigde Christus als de kracht van God en de wijsheid van God kan toegepast worden op de
problemen die we met ons geduld hebben. Nadat we een zekere mate van groei in het leven ervaren hebben, haten we onze opvliegendheid en verlangen we ernaar om ervan bevrijd te zijn. Niet alleen in het
huwelijksleven, maar in alle soorten situaties in ons dagelijkse leven worden we geplaagd door onze
opvliegendheid. Veel christenen die de Heer liefhebben en Hem zoeken hebben iets gebeden als: “Heer Jezus, U weet hoe gemakkelijk het voor mij is om mijn geduld te verliezen. Heer, U bent Jehova de Redder. Ik vraag U om mij te bewaren van deze zonde dat ik mijn geduld verlies. Oh Heer, bevrijd mij hiervan.” Hoewel velen op deze manier gebeden hebben, is niemand bevrijd van hun opvliegendheid. In onszelf hebben we eenvoudigweg aan de ene kant niet de kracht om onze opvliegendheid te overwinnen en aan de andere kant niet de wijsheid, de weg, om het te doen. We denken dat gebed ons de kracht en de wijsheid zal geven. Maar zelfs wanneer we bidden, hebben we nog steeds geen kracht of wijsheid. Maar als we de naam van de Heer aanroepen, van Christus genieten en gevuld zijn met de allesomvattende Geest, hebben we geen problemen met ons humeur.We hebben spontaan zowel de kracht hebben om onze opvliegendheid te overwinnen als de manier om ermee af te rekenen. Wat is deze kracht en deze weg? Het is de dood van Christus. Alleen de gekruisigde Christus is de kracht en de wijsheid om met ons humeur af te rekenen. We kunnen ook de gekruisigde Christus toepassen als de kracht van God en de wijsheid van God in onze behoefte aan geduld. We verlangen er allemaal naar om geduldig te zijn. Maar ik heb nog nooit een persoon ontmoet die echt geduldig is. Maar wanneer we de gekruisigde Christus ervaren, hebben we automatisch geduld. Deze gekruisigde Christus wordt zowel de kracht als de wijsheid voor ons voor geduld, met als gevolg dat we zowel de kracht als de manier hebben om geduldig te zijn. Eigenlijk proberen we niet om geduldig te zijn. We zijn eenvoudigweg geduldig door onze ervaring van de gekruisigde Christus. De gekruisigde Christus kan toegepast worden op alle verschillende menselijke ervaringen. In deze gekruisigde Christus bevinden zich de elementen van opstanding en hemelvaart.

Als wij dus van de gekruisigde Christus genieten, genieten we ook van Zijn opstanding en hemelvaart.

De sleutel tot de ervaring van de opgestane en opgevaren Christus is in Zijn kruisiging te vinden. De kruisiging is de ingang tot in alle rijkdommen van Christus. Het kruis is de weg om Christus met al Zijn rijkdommen te ervaren. (Life-study of 1Corinthians, blz. 73-74)

WEEK 15 – DAG 3 Ochtendvoeding

Ef. 1:9 Daar Hij ons de verborgenheid van zijn wil bekend heeft gemaakt, naar zijn welbehagen,

dat Hij Zich had voorgenomen in Zichzelf.

Kol. 1:9 Daarom houden ook wij, van de dag af dat wij ervan gehoord hebben, niet op voor u te
bidden en te vragen, dat u vervuld mag worden met de kennis van zijn wil, in alle wijsheid
en geestelijk inzicht.
Efeziërs 1:9 spreekt over Gods welbehagen dat Hij Zich had voorgenomen in Zichzelf. In Efeziërs 3:11
verwijst Paulus naar: “het eeuwig voornemen dat Hij heeft opgevat in Christus Jezus onze Heer.” In Efeziërs1:11 zegt Paulus bovendien dat God “alles werkt naar de raad van zijn wil.” De gekruisigde Christus als de wijsheid van God is verbonden aan Gods plan volgens Zijn welbehagen en ook volgens Gods weg om Zijn wil te vervullen. Gods plan volgens Zijn welbehagen en Zijn weg om Zijn wil te vervullen, zijn diep en grondig. Toch kunnen deze diepe kwesties toegepast worden op onze ervaring.

(Life-study of 1 Corinthians, blz. 74-75)

Lezen voor vandaag

Wanneer we de gekruisigde Christus ervaren, wordt Hij zowel de kracht van God als de wijsheid van
God voor ons. Omdat we de gekruisigde Christus als Gods wijsheid hebben, hoeven we niet op zoek te gaan naar een manier om Gods wil uit te voeren. Door gewoonweg de gekruisigde Christus te ervaren, hebben we spontaan een manier om Gods wil uit te voeren. We worden heel wijs in de wil van God doen. Het is niet langer nodig dat we een besluit nemen om Gods wil te doen. Christenen bidden overal dat de wil van God gedaan zal worden. Maar het maakt niet uit hoeveel keer gelovigen bidden dat de wil van God gedaan wordt, Gods wil is nog niet bereikt. Zolang je de gekruisigde Christus ervaart, zal Christus voor jou de wijsheid van God worden om Zijn plan te vervullen. Je zal de wijsheid van God hebben om Zijn wil te doen. Als je terugkijkt na een periode van maanden of jaren, zul je beseffen dat je de wijsheid van God had om Zijn plan uit te voeren volgens Zijn wil. Dit is natuurlijk niet je natuurlijke wijsheid; het is de gekruisigde Christus als de wijsheid van God. Wanneer we de gekruisigde Christus ervaren, zijn we beëindigd. Alles wat we zijn, alles wat we hebben en alles wat we kunnen doen, is beëindigd. Alles is volledig beëindigd. Je wordt eenvoudig beëindigd door de gekruisigde Christus te ervaren. Het is onmogelijk voor iemand om zichzelf te kruisigen. Maar wanneer we de naam van de Heer Jezus aanroepen, terwijl we van Hem genieten en Hem ervaren, zal Zijn kruisiging ons beëindigen. Alles wat we zijn, wordt beëindigd door de gekruisigde Christus. Kruisiging is de manier voor ons om van het vlees, het natuurlijke leven en de oude schepping bevrijd te worden. De gekruisigde Christus is niet alleen de kracht, Hij is ook de weg. Voor ons die geroepen zijn, is de gekruisigde Christus de kracht van God en de wijsheid van God om bevrijd te worden van alle negatieve dingen. We danken Hem en prijzen Hem dat we nu in het proces zijn om gered te worden. Hoe meer we gered worden door de gekruisigde Christus te ervaren, hoe meer we van Hem genieten. (Life-study of 1 Corinthians, blz. 75-76)
De gekruisigde Christus is de kracht van God om ons te redden en de wijsheid van God om Zijn plan te
vervullen. Om iets te kunnen bereiken, hebben we zowel kracht als wijsheid nodig. Kracht is de bekwaamheid en wijsheid is de weg. Christus is eerst onze kracht en vervolgens onze wijsheid, namelijk onze weg. Christus is de kracht van God om Gods economie uit te voeren, en Hij is ook de wijsheid van God, de weg van God, om Gods economie uit te voeren.
Christus als de kracht van God versterkt ons met een dynamische kracht door ons te voorzien en
ondersteunen in wat we zijn en wat we doen. In al onze omstandigheden en situaties stelt Christus als de kracht van God ons in staat om te lijden, lasten te dragen en standvastig te staan. Hij ondersteunt ons ook in die mate dat we onwankelbaar zijn. Daarom verklaarde Paulus: “Ik vermag alles door Hem die mij kracht geeft” (Fil. 4:13). Christus als de kracht van God voorziet en ondersteunt ons dagelijks door Zijn goddelijke uitdeling. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3121)

WEEK 15 – DAG 4 Ochtendvoeding
1 Kor. 1:2 Aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen, in elke plaats, die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen (...).
Fil. 4:13 Ik vermag alles door Hem die mij kracht geeft.
Christus als de wijsheid van God stroomt onophoudelijk van God naar ons om onze hedendaagse en
praktische wijsheid te zijn in onze ervaring. Als we bepaalde problemen tegenkomen en beseffen dat we niet weten hoe we hiermee moeten omgaan, moeten we Christus als onze wijsheid toepassen. Als we bij de Heer blijven om Zijn uitdeling te ontvangen, zal Hij in ons als wijsheid worden overgebracht om met allerlei problemen en zaken om te gaan. Dit is Christus als wijsheid toepassen in ons dagelijks leven. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3122)

Lezen voor vandaag

Als we wijsheid bezitten, hebben we de juiste manier om dingen te doen; maar als wijsheid ontbreekt,
zal onze manier dwaas zijn. Voor de gelovigen is Christus als wijsheid eigenlijk de goddelijke weg. Daarom is wijsheid in 1 Korintiërs 1:30 gelijk aan de weg in Johannes 14:6, een vers waarin de Heer Jezus zegt: “Ik ben de weg.” Gods weg is Zijn wijsheid. Als we van Christus genieten en deel aan Hem hebben, hebben we Hem als onze wijsheid en onze weg. Deze wijsheid komt van ons genot van Christus. Elke dag en elk uur moeten we in de geest leven en onze geest beoefenen door de naam van de Heer Jezus aan te roepen. Als we dit doen, zullen we van Christus genieten en Hem als onze wijsheid bezitten, dat wil zeggen, Hem bezitten als onze manier waarop we dingen doen.
"Uit Hem toch bent u in Christus Jezus, die ons geworden is: wijsheid van Godswege, gerechtigheid,
heiliging en verlossing” (1 Kor. 1:30). De uitdrukking van God aan ons duidt op iets dat aanwezig, praktisch,
ervaringsgericht en doorlopend is in de vorm van een overdracht. Dat Christus wijsheid wordt voor ons van God duidt erop dat er de overdracht van Christus als wijsheid van God aan ons is voor onze dagelijkse ervaring. Paulus heeft vers 30 op een bijzondere manier samengesteld, waarmee hij aan de gelovigen wilde laten zien dat Christus voortdurend onze wijsheid van God moet worden. God heeft ons nooit wijsheid als iets gegeven dat los staat van Zichzelf. Integendeel, God Zelf in Christus is wijsheid voor ons. Hij brengt Christus, Zijn wijsheid, voortdurend aan ons over als het goddelijke element dat ons tot wijze mensen maakt.
Christus werd voor ons wijsheid van God als drie vitale dingen in Gods behoudenis: (1) gerechtigheid
(voor ons verleden), waardoor we door God gerechtvaardigd zijn, zodat we in onze geest herboren kunnen worden om het goddelijke leven te ontvangen (Rom. 5:18); (2) heiliging (voor ons heden), waardoor we in onze ziel geheiligd worden, dat wil zeggen, getransformeerd in ons verstand, ons gevoel en onze wil, met Zijn goddelijke leven (6:19, 22); en (3) verlossing (voor onze toekomst), dat wil zeggen, de verlossing van ons lichaam (8:23), waardoor we in ons lichaam getransfigureerd zullen worden met Zijn goddelijke leven om Zijn heerlijke gelijkenis te hebben (Fil. 3:21). Het is van God dat we deelnemen aan zo’n volledige en volmaakte behoudenis, die ons hele wezen – geest, ziel en lichaam – organisch één maakt met Christus en Christus alles voor ons maakt.
Enerzijds omvatten gerechtigheid, heiliging en verlossing drie fasen van Gods behoudenis: wedergeboorte in de geest (voor ons verleden), heiliging in de ziel (voor ons heden) en verlossing in het
lichaam (voor onze toekomst). Aan de andere kant verwijzen gerechtigheid, heiliging en verlossing naar drie aspecten van de natuur van Gods behoudenis die we dagelijks in ons christelijk leven en werk moeten ervaren. Elke dag moeten we rechtvaardig zijn, geheiligd worden en behouden worden in alle dingen van ons leven. Christus, de wijsheid van God die in ons wezen overgebracht wordt, doet alles in ons om ons rechtvaardig te maken in onze daden en ons te heiligen in onze natuur. Daarom moet alles wat we doen rechtvaardig en heilig zijn. Niet alleen dat, maar Christus als de wijsheid van God verlost ons van alle dingen die niet van God zijn (1Pe. 1:18). Elke dag moet ons leven en werk rechtvaardig, heilig en verlost zijn. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3122-3123)
Ter aanvulling lezen: Life-study of 1 Corinthians, boodschap 9


WEEK 15 – DAG 5 Ochtendvoeding
1 Kor. 1:30 Uit Hem toch bent u in Christus Jezus, die ons geworden is: wijsheid van Godswege, gerechtigheid, heiliging en verlossing.
Rom. 6:22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en slaven van God geworden, hebt u uw vrucht tot heiliging, en het einde het eeuwige leven.

Christus als gerechtigheid draagt zorg voor ons verleden. In het verleden waren we onrechtvaardig en deden we alle dingen onrechtvaardig. Nu is Christus als onze gerechtigheid aan ons overgedragen om zorg te dragen voor ons verleden, zodat we in Hem door God aanvaard worden. Omdat ons verleden zondig was, hebben we Christus nodig om onze gerechtigheid te zijn. Dit is het ware medicijn, de ware remedie. Voorheen was ons verleden vreselijk vanwege onze zonde en overtredingen, maar nu is het heerlijk vanwege Christus. Door Hem en in Hem zijn we gerechtvaardigd door God en is ons verleden vergeven. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3123-3124)

Lezen voor vandaag

Gerechtigheid is eigenlijk Christus Zelf. Christus moet dus niet alleen gerechtigheid zijn voor ons
verleden, zodat we door God gerechtvaardigd kunnen worden, maar Hij moet ook onze huidige gerechtigheid zijn in ons dagelijks leven. Christus als gerechtigheid stelt ons in staat om rechtvaardig en juist te zijn tegenover God, de mens en al het andere. Christus is vanuit God uitgedeeld in ons om ons leven, onze kracht en onze wijsheid te zijn zodat we in ons leven rechtvaardig kunnen zijn in elk woord, elke beweging en elke handeling. Christus als onze objectieve gerechtigheid is Hij in wie we gerechtvaardigd zijn door God (Rom. 3:26). Rechtvaardiging is Gods handeling om ons goed te keuren volgens de maatstaf van Zijn gerechtigheid. Christus is onze subjectieve gerechtigheid. Hij woont in ons om voor ons een leven te leiden dat door God gerechtvaardigd kan worden en dat altijd aanvaardbaar is voor God (Fil. 3:9). Wanneer we Christus leven en Hem tot uitdrukking brengen, wordt Hij onze dagelijkse gerechtigheid. Als gelovigen moeten we niet alleen Christus ontvangen als onze gerechtigheid, maar Hem ook leven als gerechtigheid op een subjectieve manier. Wanneer we onze geest beoefenen om Hem aan te raken, worden we rechtvaardig. Hoe meer contact we met Hem hebben en van Hem genieten, hoe rechtvaardiger we worden in Hem. Uiteindelijk zullen we, doordat Christus in ons gewerkt word, de gerechtigheid van God in Christus worden (2 Kor. 5:21). Christus als heiliging draagt zorg voor ons in het heden. In onszelf, dat is in ons natuurlijke leven, zijn we totaal niet heilig en niet geheiligd voor God. Maar het goddelijke element in het leven van Christus dat voortdurend in ons wezen wordt overgebracht, heiligt ons, zondert ons af voor God en maakt ons daardoor heilig.
Heiliging is meer dan heiligheid, het is heiligheid voor ons op een subjectieve manier en volgens onze
ervaring. Terwijl heiligheid naar het ding zelf verwijst, is heiliging heiligheid dat onze ervaring wordt. Door
voortdurend de naam van de Heer aan te roepen, verkrijgen we Christus als onze heiligheid op een subjectieve manier en ervaren we Hem als ons dagelijkse heiliging ieder uur. We moeten dagelijks Christus als onze heiliging ervaren zodat elk aspect van onze dagelijkse wandel, met inbegrip van ons uiterlijk, ons gedrag en onze relaties, Christus zullen zijn. Hoe meer we onze geest beoefenen om de naam van de Heer Jezus aan te roepen, hoe meer we afgezonderd worden van wat algemeen is en van algemeen zijn. De Christus waar we van genieten, zorgt ervoor dat we heilig worden, geheiligd en afgezonderd. Op deze manier zijn we niet langer algemeen; maar in plaats daar van zijn we geheiligd, afgezonderd, gemarkeerd en volledig anders dan de wereldse mensen. Dit is heiliging: Christus die onze heiligheid wordt in onze ervaring. Christus als de heiliging voor ons van God heiligt ons niet alleen in positie maar ook in ons karakter zodat we apart gezet kunnen worden voor God van alles dat algemeen is. Hij is zowel de kracht van onze heiliging als de factor voor onze heiliging. Door Hem wordt de goddelijke uitdeling voortdurend overgebracht in ons, heiligt dit ons hele wezen – geest, ziel en lichaam – en maakt het ons heilig en vol van het goddelijke element. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3124-3125)
Ter aanvulling lezen: The Conclusion of the New Testament, boodschap 307


WEEK 15 – DAG 6 - Ochtendvoeding

Rom. 8:23 (...) ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, (...) zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.
Fil. 3:21 Die het lichaam van onze vernedering zal veranderen tot gelijkvormigheid aan het
lichaam van zijn heerlijkheid, naar de werking van de macht die Hij heeft om ook alles aan Zich te onderwerpen.
Christus als de verlossing draagt zorg voor onze toekomst. Christus als de gerechtigheid heeft ons gered, doordat wij, toen we in Christus geloofden en in Hem gerechtvaardigd werden, wedergeboren werden in onze geest. Christus als de heiliging transformeert nu onze ziel en maakt ons daarbij heilig, maar ons lichaam is nog steeds niet gered. In de toekomst zal ons lichaam verlost worden in Christus, dat wil zeggen, Christus zal onze verlossing zijn. Op een dag zal ons lichaam veranderd worden naar hetzelfde lichaam van heerlijkheid dat Christus bezit (Fil. 3:21). Dit is de verlossing van ons lichaam, het volle genot van ons zoonschap (Rom. 8:23). (The Conclusion of the New Testament, blz. 3125-3126)

Lezen voor vandaag

Alles in ons dat van ons natuurlijke wezen is, het vlees, het zelf, de wereld, de zonde, de oude schepping en satan moeten gekruisigd worden en door God geoordeeld worden voordat we verlost en verheerlijkt kunnen worden. Er is eerst verlossing, dan heerlijkheid. We zijn nog steeds in de oude schepping en in het natuurlijke leven. We moeten daarom het oordeel van het kruis nemen zodat we Christus kunnen ontvangen als onze verlossing en gekwalificeerd kunnen zijn om van Gods heerlijkheid te genieten. Dit is zowel voor ons hedendaagse leven als voor de verlossing van ons lichaam in de toekomst, wanneer ons hele wezen Gods heerlijkheid binnen zal gaan en Zijn heerlijkheid en uitstraling voor eeuwig tot uitdrukking zal brengen. Verlossing sluit drie zaken in: tot God worden teruggebracht, beëindigd en vervangen. Wanneer we ten eerste van Christus als ons deel genieten, ervaren we Christus als onze verlossing en worden we dus teruggebracht naar God. In onze ervaring kunnen we van de Heer afdwalen. Maar wanneer we van Christus genieten en daardoor rechtvaardig en geheiligd worden, worden we teruggebracht naar God. Ten tweede sluit verlossing ook beëindiging in. De Christus die in ons woont, Die ons voorziet en onze voeding wordt, beëindigt ons ook. Ten derde sluit verlossing ook in dat we door Christus vervangen worden. Wanneer Christus ons beëindigt, vervangt Hij ons met Zichzelf. Dit is meer dan heiliging, die ons afzondert en ons anders maakt dan anderen. Dit is het feitelijke proces waarin ons element, onze oude samenstelling, wordt beëindigd en vervangen door een nieuw element, een nieuwe samenstelling: Christus Zelf in opstanding. De toekomstige verlossing van ons lichaam zal de verandering zijn van ons lichaam, maar we kunnen vandaag van Christus genieten als Hij die ons innerlijke wezen verandert. Wat alle aspecten van ons dagelijks leven betreft, moeten we naar God teruggebracht worden, beëindigd worden en door Christus vervangen worden. In het gemeenteleven hebben we ook verlossing nodig omdat we nog heel natuurlijk zijn in veel zaken, zoals onze voorkeur of zorg voor de heiligen. In alle dingen moeten we rechtvaardig, geheiligd en verlost worden. Wanneer Christus onze wijsheid van God wordt in onze dagelijkse ervaring, zal Hij uiteindelijk in alles onze gerechtigheid, heiliging en verlossing zijn.
Elke dag wordt Christus als de kracht en wijsheid van God overgebracht van God de Gever aan ons de genieters (Ef. 1:19-22). Zonder de overdracht van Christus als kracht en wijsheid voor ons van God, hebben we geen kracht of wijsheid. Soms zijn we misschien zwak, in zonde en in duisternis, en worden we daardoor tijdelijk afgesneden van deze overdracht. Maar wanneer we ons tot de Heer wenden en onze zonden belijden, worden we vergeven en worden we opnieuw verbonden met de overbrenging. Terwijl de overdracht wordthervat, ervaren we Christus als onze kracht, wijsheid, gerechtigheid, heiliging en verlossing. We moeten leren om altijd in deze overdracht te blijven. Ons genot van deze voortdurende overdracht is de manier om Christus te genieten. (The Conclusion of the New Testament, blz. 3126-3128)
Ter aanvulling lezen: The Conclusion of the New Testament, boodschap 307